poloha železného jezdce

nespecializované diskuzní fórum, zabývající se problematikou bojových umění a sportů obecně

Příspěvekod daitenshi » čtv 26. čer, 2008 9:45

Franz píše:když už jsme u toho "ma pu" jak dlouho dokážete vydržet v tomto postoji? ptám se čistě ze zvědavosti... slyšel jsem že se musí trénovat neustále nejlépe prý každý den a vydržet v něm co nejdýl až do krajností né že se do toho postaví někdo na 2 minuty a konec :)
To je ťažké povedať, podľa môjho názoru netreba v tomto postoji len hlucho stáť (možno iba zo začiatku - aby si nožičky zvykli), postoje sa dobre upevňujú aj v zostavách, keď ich cvičíš pomalšie a v každom postoji chvíľku postojíš :D tam by si mal pocítiť aký to má efekt na nohy a na telo
daitenshi
diskutér - nováček
diskutér - nováček
 
Příspěvky: 44
Registrován: sob 03. kvě, 2008 23:00

 

Příspěvekod Janoj » čtv 26. čer, 2008 15:59

luen píše:
Janoj píše:For JRrup: Promiň, ale ve vší úctě k tobě, tě budu v některých názorech odporovat. :wink:
Znám mistra He osobně, i když jsem s ním strávil zatím jen několik dní a jen jeden seminář taiji, kdy se nám snažil předat principy. V rámci toho nám tento uvedený kousek sestavy zacvičil asi pěti různými způsoby a z toho byl jeden také zaměřen např. na záměr. Osobně si nemyslím, že je správné ho srovnávat s mistrem Čengem tím, že jednoho je doménou relaxace a druhého záměr - to může být zavádějící. Jinak ta jeho sestava taiji je skutečně z linie Jang Panchou – tak nám to na semináři sdělil.

I s tou páteří mistra Čenga svisle k nebi (pokud je to myšleno kolmo) také nemohu zcela souhlasit. Důkaz k tomu se dá najít třeba přímo na titulní stránce jeho knihy „Tchaj-ťi čchüan Zjednodušená metoda cvičení pro zdraví a sebeobranu“ (nakladatelství Argo), kde je sám mistr Čeng v nízké pozici jednoduchého biče – vzpřímená páteř, ale ne kolmo k nebi. Uvnitř knihy sice není forma (pozice) „Jehla do mořského dna“, ale je tam pozice s úderem pěsti šikmo dolů a tam je to také zřejmé. Určitě by se to dalo i vypozorovat z nějakého jeho videa.

A ještě do třetice. Nemyslím si, že by se dalo zjednodušeně říci, že mistr YCF Dlouhou formu tím že ji upravil pro zpopuralizování nějak poškodil. Každá forma se dá, podle mě, zacvičit různým způsobem, podle toho, co od toho očekávám a k jakému účelu to má sloužit (třeba ke zvýraznění záměru, nebo zvýraznění pohybů – viz. Velký rám mistra YCF atd.). Věřím, že pro bojové účely používal YCF hlavně i jinou formu.

Jinak, abych nebyl úplně OT, tak jestli jsem se od někoho naučil o postoji mabu nejvíce (ať už přímo nebo nepřímo),tak to bylo právě od mistra He Jinghana.

Janoj


Ahoj,

1) "Znas" nekoho na zaklade toho, ze jsi ho jednou videl??? Tak to jsi pri nejmensim, tak trochu jasnovidnej :lol: :wink:

2) Proc tolik citujes pismo z knih? Ja uz toho napsal a nektere veci uz davno vidim jinak :wink: Argumentuj vlastni zkusenosti a ne nejakejma clankama, knihama a dalsima teoriema, principama vyrcenych z buhvi jakeho duvodu! Vetsina stylu vsech bu/bs ma stinovani vlastne volne a skutecne zalezi na napadu, ktery procvicujes ... ukazu 100x jinak kazdou z nasich forem ve wing chun. A delaji to takhle temer vsude :wink:

3) S tim, ze se muze cvicit forma jakkoli souhlasim, ale prezto to ma sve pevne "pravidla" :!:

Ahoj Luene,
Zkusím k tvým bodům něco nesouvislého napsat:

Ad 1) Trochu tě hned opravím. Nepsal jsem, že ho znám, ale že ho znám osobně. I když jsem se s ním setkal relativně krátce, tak pro mě je v tom našem vztahu to podstatné, že má mojí důvěru a úctu a to si myslím, že kdybych se měl stát jeho žákem, tak by to mohlo pro začátek určitě oběma stačit. :wink:

Ad 2) Za tu otázku dík. Trochu se mi vždy zdálo, že když na toto téma přišla řeč, tak jsem od tebe pochopil, že máš na to jednoznačný názor – učitel a cvičení a žádné další studium okolo. Věřím, že mi opravíš, jestli se mýlím. Tady se asi neshodneme a budeme si muset nechat každý svůj názor. Jednoduše řečeno já pokládám studium knih, článků, videí atd. za součást budování svého gongfu a poznávání v taijiquan. Prostě jsem rád, když si to mohu také rozumem hodnotit a rozumnět tomu i z hlediska té tzv.teorie a podle toho pak také praktikovat. Právě to o té vzpřímennosti páteře vychází také z mojí praxe – když se naučíš vnímat tah vrcholku hlavy nahoru a klesání spodního konce páteře dolů, tak tento princip dokážeš i s nakloněnou páteří.Proto tu „jenom kolmost“ tam nevidím bezpodmínečně nutnou. To mi ukázala právě praxe toho postoj mabu. Jak už tady tuším JRup psal – při nižším postoji se mi těžko udržuje kolmost, abych nepřepad dozadu, tak se mírně skloním, ale se vzpřímenou páteří, dopředu, a ten zmíněný princip tam udržím stále, takže já tu jednoznačnou a stálou kolmost ve své praxi skutečně nepotřebuji. Ale toto např. najdeš také v uznávané knize Víta Vojty o taiji, kterou si osobně hodně cením a vůbec mi nevadí, že necvičím styl Čchen.
Je to prostě můj styl přístupu. Vím, že můžeš namítnout, že to je jako u nás ve škole – pan učitel něco povykládá teoreticky a při praktichách i ukáže prakticky a žáček si to studuje teoreticky a pak se to snaží uvést do praxe. Budeš mít pravdu – jsem touto metodikou poznamenán. :wink:
Další mojí „omluvou“ může být také to, že se ve všem od určité doby snažím hledat princip jin-jang a jeho vyvažování a jednou z těch jin-jangových dvojic je pro mě studium-praxe. A ještě jeden moment. O wing chun vím jen to, že v ČR jsou na něj přeborníci I.Rzounek a J.Novák a o možnostech jeho studia knih, článků atd. nemám žádné info. O taijiquan je toho napsáno už celkem dost (čeština,angličtina) i od známých a uznávaných mistrů. Proč bych se o studium těchto věcí měl připravovat? Moje zkušenost říká, že mi to pomáhá v rozvoji.

Ad 3) Zase jen z mého pohledu na taijiquan. Ze svého přesvědčení musím jen opakovat, co tady říkává Pavela. Sestava je jen kniha se zápisem forem. Samozřejmě bychom dokázali asi vypozorovat nějaká pravidla její skladby, ale tím já se moc netrápím. Pro mě je to jeden z nástrojů pro cvičení a také poznávání principů taijiquan a dokázal bych tě zacvičit minimálně dvě 1.části Dlouhé formy stylu Jang a viděl bys, že nějaká jednoznačná pevnost té skladby je minimálně diskutabilní. Ale jak jsem řekl, stejně si to cvičím a nepozoruji na sobě žádnou újmu – právě naopak. Sám víš, že tradiční trénink nezačíná formou (sestavou), ale postoji a jednotlivými formami, což většina lidí aspoň v taiji nedělá, protože to není tak populární jako se učit formu. Pár let jsem si to také myslel, ale teď vím, že to nebylo správné. Postoje a jednotlivé formy je ten správný začátek a práce na x let. A už úplně naposled. Vypozoroval jsem, že jakékoliv přeceňování a vyzdvihování sestavy pak může vést k tomu, že se pak říkají podobné věci jako:“Jen mi cvičíme tu správnou sestavu, jen ta naše sestava a ten náš styl taiji je ten nejlepší a nejvhodnější-nejlépe s dodatkem – pro západního člověka.Jen ta naše verze je ta pravá atd.“ To by se nemuselo stát, kdyby lidé odpovídali jen na jednu otázku: Cvičíš a praktikuješ tu sestavu podle principů taijiquan?“
Snad jsem nebyl moc OT, ale o těch postojích jsem tam také zavadil. :) :wink:
Měj se
Janoj
Janoj
pokročilý diskutér
pokročilý diskutér
 
Příspěvky: 138
Registrován: pon 11. pro, 2006 0:00
Bydliště: Plzeň

Předchozí

Zpět na bojová umění a sporty obecně

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků