Osobnost učitele bojových umění.

nespecializované diskuzní fórum, zabývající se problematikou bojových umění a sportů obecně

Příspěvekod keishi » pát 14. lis, 2008 16:04

RBR píše: ... vyslovil myšlenku, že pokud ten učitel bude neustále trénovat, tak nejsi schopen ten rozdíl smazat. Můžeš se přiblížit, ale nikoli předběhnout. On je do určité míry nahradit ubývající fyzické síly zkušenostmi a technickotaktickou vyspělostí.
RBR


Něco na tom asi je. Já jsem teprve ve středním věku, tedy hlavní zkušenosti teprve získám, ale už teď mám občas problém boj udýchat. Ale sám na sobě pozoruju, že zatímco jako mlaďoch jsem byl úspěšný díky rychlosti a síle (než se on jednou otočil, já ho třikrát oběhl), tak teď nechávám obíhat kolem sebe ty mladší, hýbu se co nejméně a čekám na vhodný okamžik - a zdá se mi, že je to lepší než za mlada 8)

Jinak s tvým tvrzením, že učitel by aspoň trochu vzor měl být samozřejmě souhlasím.
www.jiujitsu.cz

jiu-jitsu = poskládáme Vaše oblečení, které máte ještě na sobě
keishi
diskutér - nováček
diskutér - nováček
 
Příspěvky: 43
Registrován: pon 03. dub, 2006 23:00

 

Příspěvekod keishi » pát 14. lis, 2008 16:16

Makoto píše: Dle meho pro zacatek studia BU je to nejlepsi, protoze nastavi mantinely, vychova zaka a ten se pak jiz i pod vedenim coache (pokud zmeni "firmu") chova jako student a ne jako spratek z ulice (skace do reci, zpochybnuje, neustale se pta jen proto, aby na sebe upoutal pozornost, apod. ) Nerikam, ze jej nelze vychovat, ale cas venovany vychove spratka se da venovat vyuce BU.



Kruciš, Makoto, že ty ses byl podívat na můj trénink dětí? :lol: Mám děti jen jednou týdne a jen z tradice a pak se z toho týden léčím. :cry: Není nad vychované dospělé :D . I když na druhou stranu zvládnout tu bandu spratků je pro mě výzva a ve druhém pololetí se to obvykle už povede. Ale ty nervy před tím, kór když tam ze třiceti lidí je šest hyperaktivních ... :x

Makoto píše:Ty kluky nezajima filozofie a etika, ale jak vydrzet v boji, jak se ubranit na zemi ci ve stoje, atd.
Pak je tu skupina lidi, kteri si chteji jen resetovat mozek, nepremyslet, proc musi na zacatku a na konci mlatit hlavou o tatami. Chteji propotit kimono, dat si poradne do tela.
A skupina lidi se chce ucit BU tak, aby se nenaucili jen street fight, ale historii, filozofii a samozrejme i etiku.


Pravda, pravda. Ale učitel by se - dle mého názoru - aspoň měl pokusit vysvětlit všem těm třem skupinám, že osobnost vzniká jednotou těla i ducha a ne jen samotným tělem, či samotným duchem. Je to o té motivaci, jak mi napsal v SZ Naia


Jinak ALL zatím díky za moudra, která jsou mnohdy hodná starých mistrů a jen houšť :) . Líbí se mi samozřejmě i ty části vašich příspěvků, které jsem nezvýraznil, něco ale člověk zná, s něčím se zas ztotožní méně, či více ... :wink:
www.jiujitsu.cz

jiu-jitsu = poskládáme Vaše oblečení, které máte ještě na sobě
keishi
diskutér - nováček
diskutér - nováček
 
Příspěvky: 43
Registrován: pon 03. dub, 2006 23:00

Jaký by měl být trenér (učitel) bojových umění?

Příspěvekod mandrake » úte 24. bře, 2009 0:39

Tak tedy můj příspěvek. A vyrovnej se s tím jak chceš.
Trenér je člověk jako každý jiný. Klást na něho nějaké abnormální nároky by znamenalo být bez trenérů nebo mít v čele nevhodného *1 člověka. Myslím že do jisté míry mají výhodu méně talentovaní, protože mají větší pochopení pro nedokonalost *2. Osobnost i v tomto případu prochází určitým vývojem, takže se z mladého, nezkušeného, aktivního *3 a akčního trenéra vyvíjí vyrovnaná, zkušená, chápající a zodpovědná osoba. Dle toho se také odvíjí migrace zájemců.
U osobností trenérů vidím velkou diverzitu *4. Nezjistil jsem ale přímou souvislost mezi nějakou (pozitivní nebo negativní) osobnostní vlastností a schopností trenéra na schopnost vést a rozvíjet či rozkládat kolektiv, a nebo (pozitivní či negativní) vliv na jednotlivce v tomto kolektivu *5.
S čím sem se setkal byl spíš sklon k sektářství, ovšem vzhledem k tomu, jak já chápu vnitřní pricip fungování sekty, nehraje ani v tomto případě učitel (duchovních směrů) významější vliv.
Pokud jsem někdy zaznamenal něco jako sociálně-patologické jevy v kolektivu, je otázkou, zdali to bylo vlivem trenéra, nebo se pouze seskupují lidé podobného zaměření *6.
Rozdíly budou jistě mězi trenéry bojových sportů, BU se sebeobranným zaměřením a učiteli duchovních systémů.
U bojových sportů bych řekl že bude důležitá schopnost stmelit kolektiv, přimět jednotlivce k maximálním výkonům, vlastní zkušenosti. Takže někdo kdo si dokáže udržet v kolektivu pořádek, autoritativní osobnost až despota. Zároveň ale bude muset svým svěřencům rozumět ať intuitivně, či vědomostně po psychické stráce opravdu dobře, dalo by se říct, že o nich bude vědět víc než oni sami o sobě.
U BU se sebeobranným zaměřením to bude široký rozsah znalostí v BU, kombinační schopnosti. V tomto případě bych řekl, kolik BU umíš, tolikrát jsi trenérem.
U duchovních směrů to bude schopnost přesvědčit o něčem, o čem se domnívá že je podstatné. Ten pro změnu nemusí udržovat kolektiv či rozumět svým uchazečům, protože ti se k němu prostě přidají a budou ho následovat.
Toto nemá nic společného s morálkou, pouze popisuju vlastní zkušenosti a odhad, koho kam nasadit, aby to s nějakou pravděpodobností fungovalo. Jde tedy o schopnost trenéra vžít se do role, která se od něj v kolektivu daného typu očekává.
Osobně mě jako trenéra mrzí, získají-li zájemci špatnou (životní) zkušenost následkem aktivity v BU, které jim nesedělo, nebo, odvažuji si říct, špatného trenéra. Procento lidí, které se v životě svoje BU prošlo je docela velké, ale těch, kteří u něho dlouhodoběji zůstali je nízké. Jistou vinu na tom budou mít i tyto špatné zkušenosti. Protože jsem ale trenér, čiliž osoba zaujatá, nejsem schopen říct, zdali je to jen moje trenérská ješitnost, nepochopení nebo je opravdu přínos BU pro lidi v této republice tak nízký *7.
Ještě jednu poznámku. Zájemci si vybírají své trenéry, ne naopak *8. Jeho osobnost je odrazem jejich osobností. Pokoušet se idealizovat nebo formovat osobnost trenéra by znamenalo idealizovat nebo formovat osobnosti zájemců (uchazečů). Což je nesmyslné a myslím že i nepřípustné.

*1 v tomto případě jsem měl na mysli nevhodného - dokonalého, což je u jiných nesnesitelná vlastnost.
*2 a opačně, člověk rád vidí cizí chyby, jelikož mu to dává naději, že na tom není tak špatně.
*3 aktivní blbec je horší než třídní nepřítel, mladý akční trenér dokáže za měsíc stvořit či rozbít něco, co starší a zkušenější budují či rozkládají roky.
*4 otázka "jak tohle může fungovat", "co na něm ti lidi vidí" nebo "jak mu to může projít" vyplývá z nedostatku zkušeností nebo neschopnosti překročit svůj vlastní stín.
*5 lidé jsou svéprávní a BU jsou zájmová činnost jako každá jiná.
*6 tedy jestli takoví už byli než tam přišli nebo až potom.
*7 oproti zemím, jako je Francie, Rusko nebo Japonsko, kde mají takřka národní bojové sporty.
*8 kromě profesních sebeobran, škol apod.
mandrake
diskutér - nováček
diskutér - nováček
 
Příspěvky: 11
Registrován: sob 19. lis, 2005 0:00
Bydliště: Kroměříž / Zlín

sorry Keishi

Příspěvekod mandrake » pon 27. dub, 2009 12:49

Tak jak se zdá, další odpověď nezískáš. Zřejmě jsem řekl V©E. A jak dlouho ještě budeš na tom projektu pracovat?
mandrake
diskutér - nováček
diskutér - nováček
 
Příspěvky: 11
Registrován: sob 19. lis, 2005 0:00
Bydliště: Kroměříž / Zlín

Příspěvekod fighter99 » pon 27. dub, 2009 15:00

Tak já taky přispěju svým názorem :wink:
Já jsem zastáncem tvrdší školy.. Ano, trenér by měl být přátelskej člověk a trenér a jeho žáci můžou být kamarádi, ale mělo by se rozlišit kdy se cvičí a kdy se jde na pivo, a podle toho by taky mělo vypadat vzájemné chování..
Tréninky by měly mít trošku charakter že je prostě vede někdo kdo je hold "výš" a má respekt. Když si vzpomenu na svoje začátky, tak nemůžu zase říct že to bylo nějaký brutální, ale o důrazné zvyšování hlasu nouze nebyla, fyzičku jsme rozhodně nezanedbávali a že bych nikdy neschytal nějakou ránu to rozhodně říct nemůžu.. Kolikrát mě přišlo že je na nás trenér hnusnej, že je to moc tvrdej a že bych se na to radši vykašlal..
Ale s odstupem času jsem pochopil, že fakt na ulici se s tebou nikdo sr*t nebude a pokud v tělocvičně či dojo s tebou budou zacházet jako v bavlnce, tak na ulici bůh s tebou..
Kolikrát jsem fakt mě tréninků plný zuby, ale dneska když na mě zavře nějakej frajírek a já vím že si z něj nesednu na pr*el..
Sečteno, podtrženo, podle mě trenér je jen člověk, má svoje zápory, má svoje klady, ale měl by si snažit držet svou profesionalitu, být přátelský, ale zároveň dokázat lidem ukázat že jsou na bojovém umění/sportu, né na baletu :wink:
"Strenght does not come from physical capacity, it comes from indomitable will."
(Síla nepřichází z fyzické kapacity, přichází z nezkrotné vůle)
Mahatma Gandhi
fighter99
pokročilý diskutér
pokročilý diskutér
 
Příspěvky: 178
Registrován: pát 30. bře, 2007 23:00
Bydliště: Semily

Příspěvekod jeikob » pon 27. dub, 2009 16:47

také bych připomněl pedagogický talent. umět ty dovednosti předat a to i méně talentovaným pokud nejde o nějakou uzavřenou školu.tím padem i určitou trpělívost a shovívavost pozor né měkost. a také právě umět odhadnout své žáky. tedy dokonalé ovládaní bu či sportu není ještě záruka dobrého učitele
jeikob
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 1450
Registrován: úte 26. pro, 2006 0:00

Předchozí

Zpět na bojová umění a sporty obecně

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků