kiai - sjednocená energie

nespecializované diskuzní fórum, zabývající se problematikou bojových umění a sportů obecně

kiai - sjednocená energie

Příspěvekod patrik » stř 27. dub, 2005 7:59

Kiai, sjednocená energie, výkřik...

Vše o tomhle aspektu... jak se to učíte, jakou to má funkci ve vašem BU, věnujete tomu vůbec nějakou větší pozornost nebo je to jenom dekorace při ukázkách?

Je to jen kvůli dýchání, má to nějaký psychologický efekt ...nebo jiný?

Fakt mě to zajímá.

V džódó je hlasité kiai součástí každého úderu, máme jasně definované slabiky, které používáme a učíme se dělat kiai správně.

Mají něco takového čínské nebo jiné disciplíny?

Patrik

P.S.
Setkali jste se s tím, že se někdo "stydí" křičet?
patrik
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 2634
Registrován: úte 25. bře, 2003 0:00
Bydliště: Zlín

 

Příspěvekod torao » stř 27. dub, 2005 8:20

V T©K©R máme také několik druhů kiai, liší se jednak zvukem který při kiai vydáváme a jednak rozdílnou prácí s bránicí.

Rozhodně má kiai vliv na správné dýchání, správné provedení i postoj který při technice máme. Kiai má určitě vliv na psychiku, podle toho co jsem sám zažil věřím, že v kiai je i něco magického...

Začátečníci mají problém s kiai - stydí se, většinou děvčata...

Petr
_________________________
iči gan, ni soku, san tan, ši riki
torao
pokročilý diskutér
pokročilý diskutér
 
Příspěvky: 115
Registrován: ned 29. srp, 2004 23:00
Bydliště: Brno

Kiai

Příspěvekod mikeone » stř 27. dub, 2005 8:23

Pokud pominu Kiaijutsu, kteremu nerozumim a vim o nem jen asi tolik, ze funguje :-), tak vyuka u nas jde smerem Pouzivejte kiai. Ze zacatku pro zpevneni tela pri uderu, az pochopite, jak mate pri uderu/bodu dychat. Neni nutne pri kiai vydavat hlasity vzduch - a opravdu drtiva vetsina novacku se stydi pustit vykrik naplno. Navic to opravdu neni cilem techniky kiai, ale podle me zpevneni brisnich svalu, branice a stazeni dychacich cest. Vetsina lidi, kteri yatim princip nepochopili, odchazi z treninku s problemy hlasivek a priste uz tolik nekrici.
Ja se naopak snazim provadet kiai tak, ze svaly stahnu, ale dychaci cesty drzim otevrene, aby "vykrik" nenicil hrdlo.
Teorie je takova, ze kiai je bezhlesy vykrik, slouzici ke zpevneni tela a predani energie, to prvni po urcite dobe funguje rade lidi, to druhe po dlouhe dobe nekomu...
mikeone
diskutér - začátečník
diskutér - začátečník
 
Příspěvky: 65
Registrován: čtv 20. bře, 2003 0:00

Příspěvekod Miro » stř 27. dub, 2005 9:39

Existuje to i v cinskych bojovych umeniach resp. v cinskej kulture obecne (snad najviac to spropagoval Bruce Lee svojim macacim mraucanim). V cinskych bojovych umeniach je to metoda na spravnu pracu s dantianom a teda spravne pouzivanie vnutornej energie, rovnako ako obecne v cinskej kulture - napriklad som pocul jedneho stareho profesora klasickej cinstiny recitovat tradicne cinske basne dantianom a bol to nezabudnutelny zazitok. Uci to moj ucitel baguy a teda aj ja, ale nie hned na zaciatku, ono to trochu trva, kym sa sa student prepracuje k tomu, aby to malo realny zmysel.

Miro
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

Příspěvekod patrik » čtv 28. dub, 2005 7:50

Miro píše:Existuje to i v cinskych bojovych umeniach resp. v cinskej kulture obecne (snad najviac to spropagoval Bruce Lee svojim macacim mraucanim).


To ale není ten způsob, jestli se nepletu, nebo ano? Podle nezájmu karatistů a taekwondistů o toto téma bych skoro řekl, že v jejich BU, je kiai jen tím doplňkem, pro zajímavost ;) . Naprosto bez urážky. Co kendisti, Picarde... a aikidó - aikidisti, proč křičíte třeba při buki waza???

Miro píše:V cinskych bojovych umeniach je to metoda na spravnu pracu s dantianom a teda spravne pouzivanie vnutornej energie, rovnako ako obecne v cinskej kulture - napriklad som pocul jedneho stareho profesora klasickej cinstiny recitovat tradicne cinske basne dantianom a bol to nezabudnutelny zazitok.


Můj učitel přirovnává ve svém výkladu (Jodo - The Way of the Stick) o kiai tuhle práci s energií a zvukem třeba k gregoriánským chorálům... a pracovním písním.

Miro píše:Uci to moj ucitel baguy a teda aj ja, ale nie hned na zaciatku, ono to trochu trva, kym sa sa student prepracuje k tomu, aby to malo realny zmysel.

Miro


Tohle mě dost zaujalo. U Vás to tedy není pro začátečníky? V nahoře zmiňovaném textu mojeho učitele i podle zkušeností z výše uvedených příspěvků... chvíli trvá, než se člověk otrká a troufne si zakřičet. Potom je další stádium, kdy sice člověk křičí hlasitě, ale blbě... a až na závěr se člověk dopracuje k tomu správnému, takže to chce stejný čas, jako samotný pohyb a techniky, řekl bych. Jak je to tedy u Vás. Cvičíš delší dobu bez "zvuku" a až se k tomu dopracuješ, začínáš "křičet" hned nebo taky začínáš s ostychem?

Patrik
patrik
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 2634
Registrován: úte 25. bře, 2003 0:00
Bydliště: Zlín

Příspěvekod severin » čtv 28. dub, 2005 8:19

Kdyz vidim WTF,tak to vypada,jako kdyz se parej 2 kocky.V ITF nas ucili,ze vykrikem neco signalizujeme /tzn.zacatek nebo konec tech./.Pri prerazeni a boji se vyuziva predevsim dokonaleho vydechu,ktery je slyset jen v podobe syknuti.S klukama jsme si rikali,ze jsme radsi pro "tiche zabijeni" :wink: .Korejci kiai pouzivaji hodne.Zacina to detmi a mladymi divkami,ktere rvou obzvlaste vysokym tonem a porad a konci mistry,kteri pouzivaji takove to hluboke zachrceni co lze slyset v aikidu.Dnes jsou hlasite projevy bezne na zkouzkach i na soutezi.
severin
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 818
Registrován: pon 21. čer, 2004 23:00
Bydliště: Praha

Příspěvekod Anonymní » čtv 28. dub, 2005 9:54

Mno, ja nepatrim prave medzi fanuskov Bruce Lee(ho), ale fakt je ten, ze samozrejme to jeho mraucanie je kiai. Vacsina ludi si mysli, ze kiai musi byt hlasne a silove (a potom vidime vselijakych amaterov, ako z plnych pluc odusu kricia nezmysly a absolutne nerozumeju tomu, co robia). Samozrejme kiai moze byt i tiche ci nepocutelne.
Nemam ani najmensiu predstavu, ako funguju spevaci v gregorianskych choraloch, ale spievanie robotnikov (napriklad za starych cias tahacov lodi v Cine ci Rusku) ma presne tento isty vyznam, a principialne to je aj princip vzniku cernosskeho blues.
Kiai smozrejme nie je pre zaciatocnikov (navonok si odporujem tym, ze vyssie tvrdim, ze spievanie bolo pre robotnikov - ale dnesni ludia maju, co sa tyka znalosti vlastneho tela a prace s vlastnym telom, nesmierne daleko k onym tahacom lodi ci starym cernochom). Kazdy operny spevak Ti povie, ze je extremny rozdiel medzi spievanim z nosa, z hrdla, z pluc a z brucha. Kiai je analogicke "spievaniu" z brucha a odbornik na prvy pohlad (pocutie) rozozna spravne a nespravne kiai. Ucelom kiai je pracovat efektivne s qi (to jest privadzat tam rozne vibracie, teplo, napatie, krv, kyslik, tlak, pohyb atd, vsetko to co sa obecne nazyva qi) v dantian. Avsak normalny clovek nema sajn o svojich vnutornych organoch (kolko z vas vie, kde ma slezinu, a vie to pocitovo, nie z ucebnice anatomie?) a uz toboz nie o dantiane. Pokial nie je clovek schopny pracovat s dantianom, tak tam ten hlas ani nedostane, pretoze ho nerozvibruje a nerozhybe, takze to ani nie je kiai.
U nas to bolo tak, ze ma to ucitel naucil az po rokoch praxe, ale potom to zacal ucit kazdeho studenta bez rozdielu, ci bol pokrocily, alebo zaciatocnik. Najprv sa treba dopracovat k tomu, aby hlas vychadzal skutocne z dantian, a ono to nie je lahke, skutocne to nejaky cas trva. A az potom, ked je hlas uz jednoznacne ci jasne "usadeny" v dantian, az potom sa ide na dalsie stadia prace s nim. Ja osobne vacsinou nekricim, alebo ak, tak iba mierne - vacsinou recitujem Sutru srdca v cinstine alebo nieco z klasickej cinskej poezie (ta svojou emocionalitou, to je samy bol, utrpenie, rozlucka a tiche rozjimanie, je obzvlast vhodna), pripadne pouzivam klasicke Ha ci Heng/Ha.

Miro
Anonymní
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 8403
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvekod mikeone » pon 02. kvě, 2005 6:44

Anonymní píše:Avsak normalny clovek nema sajn o svojich vnutornych organoch (kolko z vas vie, kde ma slezinu, a vie to pocitovo, nie z ucebnice anatomie?) a uz toboz nie o dantiane.
Miro

- Hm, ja jsem jeste nikoho nepitval (no na pitevne uz jsem byk, ale jako prihlizejici), takze o anatomii mam prehled vicemene z knizek. Co tim myslis ?
mikeone
diskutér - začátečník
diskutér - začátečník
 
Příspěvky: 65
Registrován: čtv 20. bře, 2003 0:00

Příspěvekod Miro » pon 02. kvě, 2005 8:27

Myslim tym to, ze normalny clovek (a predovsetkym clovek, ktory sa venuje bojovym umeniam) by mal byt schopny citit svoje vnutorne organy. Skus pohybovat prstami na rukach, pricom sa na nich nedivaj - a hoci sa na ne nedivas, budes mat velmi specificky pocit, vies uplne presne, kde tie prsty su a vies co robia atd. - a presne ten isty pocit by si mal mat s vnutornymi organmi.

Miro
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

Příspěvekod Anonymní » pon 02. kvě, 2005 12:00

Myslim tym to, ze normalny clovek (a predovsetkym clovek, ktory sa venuje bojovym umeniam) by mal byt schopny citit svoje vnutorne organy. Skus pohybovat prstami na rukach, pricom sa na nich nedivaj - a hoci sa na ne nedivas, budes mat velmi specificky pocit, vies uplne presne, kde tie prsty su a vies co robia atd. - a presne ten isty pocit by si mal mat s vnutornymi organmi.

Miro


Hm, a da sa to citenie nejako overit, prosim Ta?
Niektore organy mi idu celkom lahko, ale slezina je zakeracka. Mozno je to blbost, ale za normalnych okolnosti ju citim iba ako "prazdny" priestor v bruchu. Zretelnejsi pocit mozno-sleziny mam akurat ked som chora, konkretne pri nastupe choroby.

Vdaka
Lydia
Anonymní
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 8403
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

 

Příspěvekod patrik » pon 02. kvě, 2005 12:15

Miro píše:Myslim tym to, ze normalny clovek (a predovsetkym clovek, ktory sa venuje bojovym umeniam) by mal byt schopny citit svoje vnutorne organy. (...)


Zajímavé, ale nemyslím, že by toho musel být člověk, který cvičí bojová umění, schopný... Může to znít jako: "já to nedokážu, a tak to není potřeba" ale mělo by to znít tak: "nikdy jsem to nezkoušel, nemám potřebu to zkoušet" anebo "nemyslím, že by to mělo vliv na bojová umění, které dělám".

Nějak se mi to nezdá... Myslím, Miro, že někdy mluvíš o bojových uměních moc obecně.

Patrik

P.S.
Tím nechci říct, že schopnost cítit vnitřní orgány je na škodu věci.
patrik
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 2634
Registrován: úte 25. bře, 2003 0:00
Bydliště: Zlín

Příspěvekod Miro » pon 02. kvě, 2005 22:56

Lydia,

neviem, ako sa to da overovat, ako by si to chcela overovat? Ked hybes prstami za chrbtom, mas specificky pocit a vies jasne co robis - ale ako by si si to chcela overit, ze ten pocit je pravdivy? Neviem, to sa asi neda - proste vies a basta. :wink: Presne take iste je to s vnutornymi organmi - bud vies na istotu, alebo nevies.
Sorry, ale fakt neviem, ako Ti na Tvoju otazku odpovedat - snad trochu zapracovat na komunikacii a dovere k vlastnemu telu? Ale mas pravdu, ze citit slezinu je narocne a problematicka, s ostatnymi organmi to ide lahsie.

Patrik,

ono to zalezi od toho, ako hlboko v tom svojom style ides do hlbky. Myslim si, ze v kazdom style bez vynimky, pokial ides skutocne do hlbky, nemozes sa vyhnut praci s myslou a spiritualitou a rovnako aj praci s vnutornymi organmi. Ked napriklad sa niekto uci svihat mecom a pokial to chce robit naozaj dobre, skor ci neskor si musi polozit otazky typu Co je idealny svih mecom?, Ako vlastne ten svih mecom funguje? Kde sa rodi? atd. a si tam cobydup... Je jasne, ze o takychto veciach sa hovori velmi malo, resp. ze ti stari majstri o tom nehovorili vobec, pretoze sa o tom hovori naozaj tazko (tiez vobec neviem, co odpovedat Lydii) - ale to neznamena, ze ti stari majstri s tym nevedeli pracovat. Oni ovsemze funguju (ci fungovali) tak, ze s tymi vnutornymi organmi pracovali a citili ich - to spoznas velmi jasne z toho, ak im budes klast neprijemne otazky, vacsinou ich reakcia bude (ak ich budes naozaj nutit), ze ved predsa to je jasne, nie? Co vobec treba o citeni organov hovorit? Treba hovorit o tom, ako dvihas ruku? Ved je to jasne, nie? A rovnake je to s pecenou ci slezinou, nie? Oni vobec ani nechapu, ze moderni ludia sa necitia, pre nich je to samozrejme, podobne ako ze mame ruky a nohy. (Je to rovnako ako dnes kazdy mladik vie robit s pocitacom ci fotit mobilom a nechape, ze ti stari to nevedia.) A samozrejme sa to tyka aj ne-vnutornych stylov - keby si zil tak ako ti stari borci, bez radia a televizie, s jednymi ci dvoma novinami ci dokonca i bez nich, bez celeho toho "kulturneho humbugu", tiez by si bol taky, a uplne prirodzene.
Osobne som teraz trochu zacal ucit tu v Kosiciach a som nesmierne prekvapeny, aki su ludia obecne neohrabani - nevedia stat, sediet, chodit, nie su schopni si zapamatat par uplne jednoduchych pohybov, nie su im jasne ani tie najzakladnejsie veci ohladne vlastneho tela a prace s nim atd., o mysli ani nehovoriac... Vsetko naprosto samozrejme veci.
Ale samozrejme sa mozem mylit, naozaj netvrdim, ze mam patent na rozum a pravdu, iba popisujem, ako to vidim a co si myslim.

Miro
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

Příspěvekod Anonymní » úte 03. kvě, 2005 5:42

Miro píše:Patrik,

ono to zalezi od toho, ako hlboko v tom svojom style ides do hlbky. Myslim si, ze v kazdom style bez vynimky, pokial ides skutocne do hlbky, nemozes sa vyhnut praci s myslou a spiritualitou a rovnako aj praci s vnutornymi organmi. Ked napriklad sa niekto uci svihat mecom a pokial to chce robit naozaj dobre, skor ci neskor si musi polozit otazky typu Co je idealny svih mecom?, Ako vlastne ten svih mecom funguje? Kde sa rodi? atd. a si tam cobydup... Je jasne, ze o takychto veciach sa hovori velmi malo, resp. ze ti stari majstri o tom nehovorili vobec, pretoze sa o tom hovori naozaj tazko (tiez vobec neviem, co odpovedat Lydii) - ale to neznamena, ze ti stari majstri s tym nevedeli pracovat. Oni ovsemze funguju (ci fungovali) tak, ze s tymi vnutornymi organmi pracovali a citili ich - to spoznas velmi jasne z toho, ak im budes klast neprijemne otazky, vacsinou ich reakcia bude (ak ich budes naozaj nutit), ze ved predsa to je jasne, nie? Co vobec treba o citeni organov hovorit? Treba hovorit o tom, ako dvihas ruku? Ved je to jasne, nie? A rovnake je to s pecenou ci slezinou, nie? Oni vobec ani nechapu, ze moderni ludia sa necitia, pre nich je to samozrejme, podobne ako ze mame ruky a nohy. (Je to rovnako ako dnes kazdy mladik vie robit s pocitacom ci fotit mobilom a nechape, ze ti stari to nevedia.) A samozrejme sa to tyka aj ne-vnutornych stylov - keby si zil tak ako ti stari borci, bez radia a televizie, s jednymi ci dvoma novinami ci dokonca i bez nich, bez celeho toho "kulturneho humbugu", tiez by si bol taky, a uplne prirodzene.
Osobne som teraz trochu zacal ucit tu v Kosiciach a som nesmierne prekvapeny, aki su ludia obecne neohrabani - nevedia stat, sediet, chodit, nie su schopni si zapamatat par uplne jednoduchych pohybov, nie su im jasne ani tie najzakladnejsie veci ohladne vlastneho tela a prace s nim atd., o mysli ani nehovoriac... Vsetko naprosto samozrejme veci.
Ale samozrejme sa mozem mylit, naozaj netvrdim, ze mam patent na rozum a pravdu, iba popisujem, ako to vidim a co si myslim.

Miro


Hojky... fajn, že se necítíš dotčený ;)
Jde o to, že Ti staří mistři, starých japonských škol vlastně obvykle nebyli starými mistry v tom smyslu, jak si to představuje třeba Ukropčány, tedy čínský deduško. Představoval bych si typy, jako když koukneš na Mifuneho a jemu podobné. Byli to zaměstnanci, kteří se živili sekáním mečem... A i když se změnil způsob cvičení a netřeba žádného používání ostrých zbraní v ostrých střetech, ani ti moderní mistři meče IMHO nejdou natolik do hloubky... Samozřejmě, že když se začnu ptát na to, jak se švihá mečem, odpovědi přicházejí postupně... a v tuhle chvíli jsou to dost prozaické věci, které, ale (přesně jak popisuješ ty začátečníky) nejsou zas taková sranda... i když jsou přirozené a samozřejmé. Tedy řešíš, jak moc pevně stát a jak se s takovým postojem pohnout, jak se spojit s mečem, tj. jak ho držet, zvedat, kam koukat, jak udržet směr čepele... apod. A potom jsou tu věci jiné, možná víc vnitřní, než vnější... ale zdaleka ne tak vnitřní jak je popisuješ... Jsou to typický věci pro japonský budó, co já vím intuice (i ve smyslu pohybu), nehybná mysl, soustředění... každá z těch věcí se rozvíjí postupně, tj. cvičením.

Celkově bych řekl, abych to zjednodušil a abychom nemluvili každý o něčem jiném, že v japonských budó se víc než na vztah k vlastnímu tělu koukalo na vztah ke zbrani... To jsem sice řekl jako Maďar, ale tak nějak to je... Samozřejmě, že jde o to ovládnout vlastní tělo, ale především (protože japonský budó, který dělám používá zbraně) jde o to, porozumět vztahu mezi tělem a zbraní... A k tomu potřebuju porozumět tomu, jak se hýbou nohy, jak ruce a prsty, a boky... Nedávno jsem četl článek o ki -ken-tai (síla-meč-tělo), o tom, jak využít potenciál na 100pro... a překvapilo mě, že se o seika tanden (který asi odpovídá Tvému dantien autor popisuje jako práci boků... Prosté a jasné, žádné aikidistické tlachání o harmonii s vesmírem a kdovícoještě.

Já si uvědomuju, že všechno mů svůj čas, a že se tyhle věci mění tak, jako se mění zkušenost každého, ale prostě si nějak nemyslím, že by pro japonský šerm, nebo pro jakýkoliv jiný bylo třeba porozumět svému tělu natolik, že cítíš slezinu, žlučník nebo žaludek...

Jiná věc je, že se v mém budó věnujeme hodiny a dny tomu, jak slezinu a játra a ledviny a srdce zasáhnout koncem hole... a z toho důvodu musím (zákonitě) vědět, kde takovou věc najdu (na partnerovi).

Právě i kiai o kterém tohle fórum je se v našem budó popisuje relativně prozaicky... Jestli chceš, koukni sem http://www.tenshin.cz/clanky/pojmy.htm a třeba mi dej vědět, jak se ti ten popis zamlouvá anebo, co říkáš na ostatní věci, které jsou v tom textu popsané...

Z příspěvků, které tady zazněli, ale i z toho, co jsme s pány probrali soukromě, je docela patrné, že nejen mé staré budó, ale i to budó, které dělá Torao (Katori ©intó rjú) nebo Mikeone (Musó ©inden rjú) to vidí podobně... Klidně se mohou pánové ozvat a opravit mě ;)

Patrik
Anonymní
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 8403
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvekod Anonymní » úte 03. kvě, 2005 5:46

Anonymní píše:
Miro píše:Patrik,

ono to zalezi od toho, ako hlboko v tom svojom style ides do hlbky. Myslim si, ze v kazdom style bez vynimky, pokial ides skutocne do hlbky, nemozes sa vyhnut praci s myslou a spiritualitou a rovnako aj praci s vnutornymi organmi. Ked napriklad sa niekto uci svihat mecom a pokial to chce robit naozaj dobre, skor ci neskor si musi polozit otazky typu Co je idealny svih mecom?, Ako vlastne ten svih mecom funguje? Kde sa rodi? atd. a si tam cobydup... Je jasne, ze o takychto veciach sa hovori velmi malo, resp. ze ti stari majstri o tom nehovorili vobec, pretoze sa o tom hovori naozaj tazko (tiez vobec neviem, co odpovedat Lydii) - ale to neznamena, ze ti stari majstri s tym nevedeli pracovat. Oni ovsemze funguju (ci fungovali) tak, ze s tymi vnutornymi organmi pracovali a citili ich - to spoznas velmi jasne z toho, ak im budes klast neprijemne otazky, vacsinou ich reakcia bude (ak ich budes naozaj nutit), ze ved predsa to je jasne, nie? Co vobec treba o citeni organov hovorit? Treba hovorit o tom, ako dvihas ruku? Ved je to jasne, nie? A rovnake je to s pecenou ci slezinou, nie? Oni vobec ani nechapu, ze moderni ludia sa necitia, pre nich je to samozrejme, podobne ako ze mame ruky a nohy. (Je to rovnako ako dnes kazdy mladik vie robit s pocitacom ci fotit mobilom a nechape, ze ti stari to nevedia.) A samozrejme sa to tyka aj ne-vnutornych stylov - keby si zil tak ako ti stari borci, bez radia a televizie, s jednymi ci dvoma novinami ci dokonca i bez nich, bez celeho toho "kulturneho humbugu", tiez by si bol taky, a uplne prirodzene.
Osobne som teraz trochu zacal ucit tu v Kosiciach a som nesmierne prekvapeny, aki su ludia obecne neohrabani - nevedia stat, sediet, chodit, nie su schopni si zapamatat par uplne jednoduchych pohybov, nie su im jasne ani tie najzakladnejsie veci ohladne vlastneho tela a prace s nim atd., o mysli ani nehovoriac... Vsetko naprosto samozrejme veci.
Ale samozrejme sa mozem mylit, naozaj netvrdim, ze mam patent na rozum a pravdu, iba popisujem, ako to vidim a co si myslim.

Miro


Hojky... fajn, že se necítíš dotčený ;)
Jde o to, že Ti staří mistři, starých japonských škol vlastně obvykle nebyli starými mistry v tom smyslu, jak si to představuje třeba Ukropčány, tedy čínský deduško. Představoval bych si typy, jako když koukneš na Mifuneho a jemu podobné. Byli to zaměstnanci, kteří se živili sekáním mečem... A i když se změnil způsob cvičení a netřeba žádného používání ostrých zbraní v ostrých střetech, ani ti moderní mistři meče IMHO nejdou natolik do hloubky... Samozřejmě, že když se začnu ptát na to, jak se švihá mečem, odpovědi přicházejí postupně... a v tuhle chvíli jsou to dost prozaické věci, které, ale (přesně jak popisuješ ty začátečníky) nejsou zas taková sranda... i když jsou přirozené a samozřejmé. Tedy řešíš, jak moc pevně stát a jak se s takovým postojem pohnout, jak se spojit s mečem, tj. jak ho držet, zvedat, kam koukat, jak udržet směr čepele... apod. A potom jsou tu věci jiné, možná víc vnitřní, než vnější... ale zdaleka ne tak vnitřní jak je popisuješ... Jsou to typický věci pro japonský budó, co já vím intuice (i ve smyslu pohybu), nehybná mysl, soustředění... každá z těch věcí se rozvíjí postupně, tj. cvičením.

Celkově bych řekl, abych to zjednodušil a abychom nemluvili každý o něčem jiném, že v japonských budó se víc než na vztah k vlastnímu tělu koukalo na vztah ke zbrani... To jsem sice řekl jako Maďar, ale tak nějak to je... Samozřejmě, že jde o to ovládnout vlastní tělo, ale především (protože japonský budó, který dělám používá zbraně) jde o to, porozumět vztahu mezi tělem a zbraní... A k tomu potřebuju porozumět tomu, jak se hýbou nohy, jak ruce a prsty, a boky... Nedávno jsem četl článek o ki-ken-tai (energie-meč-tělo), o tom, jak využít potenciál na 100pro... a překvapilo mě, že se o seika tanden (který asi odpovídá Tvému dantien autor popisuje jako práci boků... Prosté a jasné, žádné aikidistické tlachání o harmonii s vesmírem a kdovícoještě.

Já si uvědomuju, že všechno mů svůj čas, a že se tyhle věci mění tak, jako se mění zkušenost každého, ale prostě si nějak nemyslím, že by pro japonský šerm, nebo pro jakýkoliv jiný bylo třeba porozumět svému tělu natolik, že cítíš slezinu, žlučník nebo žaludek...

Jiná věc je, že se v mém budó věnujeme hodiny a dny tomu, jak slezinu a játra a ledviny a srdce zasáhnout koncem hole... a z toho důvodu musím (zákonitě) vědět, kde takovou věc najdu (na partnerovi).

Právě i kiai o kterém tohle fórum je se v našem budó popisuje relativně prozaicky... Jestli chceš, koukni sem http://www.tenshin.cz/clanky/pojmy.htm a třeba mi dej vědět, jak se ti ten popis zamlouvá anebo, co říkáš na ostatní věci, které jsou v tom textu popsané...

Z příspěvků, které tady zazněli, ale i z toho, co jsme s pány probrali soukromě, je docela patrné, že nejen mé staré budó, ale i to budó, které dělá Torao (Katori ©intó rjú) nebo Mikeone (Musó ©inden rjú) to vidí podobně... Klidně se mohou pánové ozvat a opravit mě ;)

Patrik
Anonymní
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 8403
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvekod patrik » úte 03. kvě, 2005 5:52

sorry za dvojitý a nepřihlášený příspěvek... to už se mi dlouho nestalo ;)

Patrik
patrik
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 2634
Registrován: úte 25. bře, 2003 0:00
Bydliště: Zlín

Příspěvekod mikeone » úte 03. kvě, 2005 6:28

Abychom se nedostali od roviny kiai prilis daleko - je dobre si uvedomit, kde se kiai tvori a pokud ma clovek pocit, ze je to spojeni vnejsiho projevu s vnitrnim pocitem, pak k tomu ten vnitrni svet cloveka urcite patri.
U nas se uci aplikovat dalsi prvek - seme (tlak proti souperi), ktery je ve finalni fazi spojeny s kiai. To je treba jedna z tech veci, kterou nikde neuslysim vysvetlovat, ale celkem zretelne ji budu na sobe citit. Znam jenom par lidi, u kterych sem to videl a vetsinou jsem o nich zaslech poznamku ve smyslu "... ma to v sobe." Podle me jsou tohle dve slozky stejne veci, ktere se daji separovat, ale jen tezko spojit ucinne dohromady, resp. me to moc nejde :-). Bud jedno, nebo druhe, a vnitrni pocit z toho mam takovy, ze kdyz zkousim oboje dohromady, jedno vzdycky odejde - resp. pri kiai se seme vytraci a je nahrazeno vnejsim projevem...
mikeone
diskutér - začátečník
diskutér - začátečník
 
Příspěvky: 65
Registrován: čtv 20. bře, 2003 0:00

Příspěvekod pucmaz » pát 17. čer, 2005 7:09

Vahal jsem jestli tohle dat do "videicek" ale nakonec jsem to dal sem. Kouknete jak to taky muze vypadat (a porad tu neni ten grcaci smajlik):

http://kola.czweb.org/bacha%20na%20deti.wmv
pucmaz
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 838
Registrován: pon 12. dub, 2004 23:00

Příspěvekod Boris68 » pát 17. čer, 2005 7:48

Tak ten je hustej. Na jeho věk klobouk dolů :o
Boris68
pokročilý diskutér
pokročilý diskutér
 
Příspěvky: 190
Registrován: čtv 26. kvě, 2005 23:00

Příspěvekod Picard » pát 17. čer, 2005 10:51

pucmaz píše:Vahal jsem jestli tohle dat do "videicek" ale nakonec jsem to dal sem. Kouknete jak to taky muze vypadat (a porad tu neni ten grcaci smajlik):

http://kola.czweb.org/bacha%20na%20deti.wmv


To je fakt neco strasnyho. Kam jsme to dospeli... jdu grcat...
Picard
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 1184
Registrován: pát 21. bře, 2003 0:00
Bydliště: Praha

vnimani tela

Příspěvekod Anonymní » pát 17. čer, 2005 13:41

trochu se pridam do pekny debaty - koukam ze miro ma nacviceno hustou serii treninku :-)
abych trochu doplnil a opravil patrika - musite ho omluvit, on na ty vnitrni veci nikdy moc nebyl ale urcite se tam bude muset casem podivat :-)
ohledne vnimani tela v japonsku je samozdrejme ze na to sli uplne stejne jako ostatni
treba prvni veci co clovek musi udelat je vybudovat si telo tak, aby fungovalo v danych formach, krere sice nejsou prirozene ale daji se prirozene delat protoze je to prece nase telo ne?
dalsi postup je asi takovy, ze se rozdeli telo na pravou a levou polovinu, potom na horni a dolni, no a na konec ruzne casti - kdo ma pojem o svalech a kostech (pozor! vsech) a vi co to je dech, je hoden titulu mistr a to beze srandy - japonci povazuji takove lidi za osvicene
obecna koncepce dechu je asi takova ze na rozdil od sportu kde se dech prizpusobuje akci se v iai akce prizpusobuje dechu (nadech nosem a vydech pusou) kazdopadne s kiai je vice srandy nez s normalnim kricenim, ale kdo se bude snazit kricet moc kiai z neho nevyjde - ale to asi neni nic novyho :-) me osobne to moc nesedi u taekwonda kde se funi jaku o zavod
podle myho zadrzovany dech aby delal zvuk neni plynuly ale jestli kecam tak me opravte, fakt bych chtel znat teorii syceni a vydechu nosem
pekny den a hodne sil
yamabushi
Anonymní
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 8403
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Další

Zpět na bojová umění a sporty obecně

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků

cron