Vztah ucitel - ziak

nespecializované diskuzní fórum, zabývající se problematikou bojových umění a sportů obecně

Vztah ucitel - ziak

Příspěvekod Anonymní » pát 11. črc, 2003 13:24

Caute,

chcel by som vyvolat diskusiu na tuto temu. Co myslim konkretne - ide hlavne o to, akym stylom prezentuje majster ziakovi informacie. Ci mu teda "ma" vsetko servirovat "po lopate", alebo si ziak musi vsetko vysledovat a co nezachyti, to nema. Tiez vo vztahu so ziakom zaciatocnikom a pokrocilym, t.j. ci zaciatocnika nezatazuje "zbytocnymi" detailami a pokrocilemu uz serviruje. Alebo sa to v case meni? Ake su vase skusenosti? Co sa vam (ne)osvedcilo? Ako to robia majstri napr. v Cine?
Anonymní
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 8403
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

 

Příspěvekod Anonymní » pon 14. črc, 2003 11:32

Neviem ako by ucitel mal vyzerat, ale uz viem ako by nemal.
Strucna definicia "ucitela" - hypoteticky nejakeho b.u. ci uz EWTO, Aikido alebo Karate. :) Vela veci chyba, ale na strucne vykreslenie ako nie to snad staci ...

Takze :
ucitel by mal ziaka ohurit, nasledne prijat a nechat si zaplatit aspon na rok dopredu. Mal by ho samozrejme co najskor informovat ci uz priamo on, alebo cez vernych, ze jeho skola je jedina ktora je dobra a ostatne su uplne na hovno a ucitelia v nich su nanic - lebo to nerobia ako ON. Potom by ho mal nechat napospas pokrocilim, ktory miesto toho aby sa sami zlepsovali venuju 2/3 treningu zaciatocnikovi pri vysvetlovani pokrocilych technik a straseni co sa stane ked nebude po ruke Ucitelovi. Pokrocili tym, ze takto systematicky "studuju" sami majuc zmatok v technikach ucia zaciatocnikov samozrejme bullshit b.u. Ucitel pokrocilemu ziakovi nic nevysvetluje, pretoze ten je tam na to, aby ucil zaciatocnikov, aby sluzil ako dobra ukazkova pomocka a aby ucitel so zaciatocnikmi a stredne pokrocilimi nemal uz vobec ziadnu robotu. Pokrocili ziak ma cvicit a nemudrovat pretoze aj tak nicomu nerozumie a najlepsie to vie "Ucitel" / aj ked mu padaju zbrane z ruk a obcas nieco evidentne nezvladne pri "ukazovani sa" na treningu - rozumej vyucovani/ tak to nevadi, lebo to akoze nikto nevidi a keby aj tak jeho postoj je aj tak taky, ze oni tomu aj tak nerozumeju tak co.
Ucitel vedie sukromne treningy, kde stravi vacsinu casu a energie pretoze je to pre neho financne zaujimavejsie ako ucit masu ludi za bezny clensky prispevok. Ked nieco nevies si pripadne odkazany na sukromne treningy, ktore si moze dovolit len ten kto kazdy den vykradne trafiku.

Ucitel ma svojich protezantov /do riti vlezkov/ na ktorych neda dopustit a ktory aj napriek svojej technickej nedokonalosti skladaju skusky a samozrejme aj tych, ktorych nemoze vystat, ale z dovodu financnej straty, alebo moznej inej upotrebitelnosti ich nevyhodi, ale im zneprijemnuje aspon max moznym sposobom trening a zivot a vobec napr. skusky ak nejake su a pod.

Ucitela nic a nikto nezaujima. Ked sa ho spytas na techniku, tak ti s usmevom povie, ze mas viacej cvicit a nespekulovat.
Pripadne ti ukaze nieco co uz vies a na co si sa vobec nepytal. Ked mas moznost vidiet toho od koho sa tvoj ucitel uci tak zistis ze.

1. tvoj ucitel cvici nieco uplne ine - alebo to nejako cudne prezentuje vramci svojich uprav to dostal do stavu skoro az neupotrebitelnosti.
2. Ked sa snazis cvict tak ako si to videl u jeho "ucitela" ty tak si napomenuty, ze to je nespravne.
3. ucitela sa nemozes na nic spytat pretoze je to povazovane za provokaciu a spekulovanie hlavne ked nepozna odpoved :).
4. vysledok bodu 3. - cim viacej si zvedavy, tym viacej si neziaduci na treningoch.

Ucitel ma informacie o umeni ktoremu sa venujes, ale ma ich pre svoju potrebu a krcovito si ich schovava - video, knizky a pod. nikdy nikomu neukazuje, pretoze by to nemuselo robit dobrotu ...

Ked stretnete takehoto ucitela prosim - odchytit, neposkodit, zabalit a poslat na adresu.

Prevychova magorov s.r.o.
P.O. Box 37
SIBIR

ps: vidis v tom svojeho sifu, alebo senseia alebo co to je. Tak nohy na plecia a utekaaajjjj .......do inej skoly - alebo si ju radsej sprav sam :)
Anonymní
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 8403
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvekod Anonymní » pon 14. črc, 2003 15:08

Ehm, tak to je presny popis jednoho nejmenovaneho mistra jedne nejmenovane prazske kungfu skoly, kterou jsem mel tu cest 2 roky navstevovat ... :?
Anonymní
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 8403
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvekod Miro » pon 14. črc, 2003 18:48

...
Naposledy upravil Miro dne ned 21. pro, 2008 14:04, celkově upraveno 1
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

Příspěvekod Miro » pon 14. črc, 2003 19:47

...
Naposledy upravil Miro dne ned 21. pro, 2008 14:05, celkově upraveno 1
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

Příspěvekod DMC » pon 14. črc, 2003 20:51

Ouha, tak tohle bylo docela prekvapeni...ze jsou ucitele v Cine takovi demokraticti. Nejspis jsem se stal obeti vazneho kulturniho bullshitu :-) Dik za info, Miro.

Jinak tahle cast:
>Ked sa ho spytas na techniku, tak ti s usmevom povie, ze mas viacej >cvicit a nespekulovat.
>Pripadne ti ukaze nieco co uz vies a na co si sa vobec nepytal

Je mi sakra znama :-( Akorat jsem ji doposud povazoval za normu.
DMC
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 395
Registrován: čtv 27. bře, 2003 0:00

Příspěvekod Anonymní » pon 14. črc, 2003 22:15

to miro: pekne a poucne. A co s ucitelom s ktorym sa neda naplnit tato dolezita myslienka:

"Osobne sa mi osvedcil system maximalneho kladenia otazok, takmer az na hranicu unosnosti, proste z dovodu 100% istoty (vzdy existuje milion najdrobnejsich detailov, ktore mozu zmenit celkovy stav veci)"

Ide o to, ze tu v europe hlavne v cechach na slovensku najdes mnozstvo "ucitelov", ktory maju s tymto sakra problem. V lepsom pripade ti povedia, ze nevedia odpovedat to je ten lepsi charakternejsi pripad. Ale ja mam skusenost, ze kladenie otazok ucitela otravuje. Resp. niekde je to doslova zakazane pocas vyuky a po vyuke na to nie je priestor, pripadne ak je tak len obcas a zase s nanosom nervozity co po mne chces.
To co si napisal je napr. pre mna nieco co vobec nepoznam.

To co si napisal o tom, ze nie je zle ak ziak pride na niektore veci sam je pravda, ale mne sa zda ze to ma tiez svoje medze.
Podla toho co pises asi nemas pre tvoje stastie skusenosti s tym ako dokazu pristupovat a "ucit" ucitelia na slovensku :)
Mozno je to dane tym, ze sami nikdy ziadneho ucitela poriadneho nemali a vacsinu veci sa naucili na roznych sustredeniach a stazach. Neviem v kazdom pripade to co pises o cine sa urcite nezhoduje s mojou skusenostou na slovensku ...
Nie je podla mna dobre ak si doslova musim nejaku techniku vymysliet na zaklade odcviceneho a dodatocne po mesiacoch si overit na sustredeni s naozajstnym majstrom mojeho ucitela, ze ten moj vymysel bol celkom spravny /co ma sice potesi/, ale toto je predsa, uhodne mesiace cvcit nieco zle, potom cvicit svoj vyplod a nakoniec sice uspesne, ale s trpkou prichutou zistit ako to ma byt od zlteho majstra ... To vlastne mozem rovno chodit raz za cas za tym majstrom a kaslat na europskych "ucitelov" ... moje napredovanie bude urcite lepsie ...
Anonymní
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 8403
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvekod Miro » úte 15. črc, 2003 10:51

...
Naposledy upravil Miro dne ned 21. pro, 2008 14:07, celkově upraveno 1
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

Příspěvekod sun » úte 15. črc, 2003 13:52

Díky Miro,
za sdílené informace. Já mám v podstatě zkušenosti jen s jedním mistrem. Jako důležité vidím hlavně to,aby učitel znal to co sám učí. Znal principy toho co učí. Zní to jednodušše, ale poznat to, je velmi složité. Pokud se takového učitele podaří člověku najít, pak mám pocit, že je důležité, aby žák se snažil pochopit svého učitele a nesnažil se přesvědčit svého učitele, že on musí pochopit ho. Jinými slovy vlastně říkám, co jsi už napsal. Pokud se podaří žákovi pochopit, proč ho ten mistr vede zrovna takovým způsobem, je to super a pokud tomu navíc žák začne důvěřovat a přesvědčí se časem, že to s ním ten mistr myslí dobře. Je to bomba.
Náš mistr toho moc nenamluví. Vím, že nemá moc rád otázky, kterými žáci provokují. Sice odpoví vždy, ale je z toho takový smutný. Má rád, když se člověk zeptá přesně k tématu a dotaz vychází ze cvičení. Mám pocit,že nemá moc rád otázky na to, co je možné vidět, tedy v jaké poloze mám být noha a kde ruka atd. Prostě to raději znovu ukáže a když to nepomůže, tak řekne mně, ať jim to vysvětlím a přejde k někomu jinému.
Ovšem díky tomu, že se osobně vidíme jednou za rok, tak se mnoho otázek vyřeší samo a za poslední rok jsem se ho vlastně na nic pořádně nezeptal, jenom popisuju stav, případně pocity a on to někdy okomentuje.
Patří mezi ty učitele, kteří toho říkají dopředu velice málo a spíše ukáží co má člověk cvičit a časem provede opravy.
Třeba taková zkušenost. Naučil jsem se nějaké cvičení z jeho video kazety a psal jsem mu, že až přijede by mi to mohl opravit. Dost razantně mi odpověděl, že to zatím neučil, tak není co korigovat.
Je zajímavé na jakých detailech staví, pokud se jedná o principy, ale většinou to, co my považujeme za důležité, je pro něj nepodstatné.
Když byl poprvé v Česku, tak neukázal téměř nic (většině se to tak jevilo) . A i ten přístup byl zvláštní. Chtěli jsme aby nám ukázal sestavu v celku. Jeho odpověď byl velice strohá. "Neukážu - máte video". Chtěli jsme vidět nějaké aplikace či použití fa-jin. Opět "Neukážu - přiliš brzo, je třeba myslí dělat stejné věci co tělem". Tehdy to znělo dost drsně. Lidé nějak automaticky předpokládali, že on se musí snažit, aby mu tam příště nějací lidi vůbec přišli. Naštěstí to tahle nefungovalo, mu to bylo jedno a dělal to po svém. Dnes jsem za to velmi vděčen. Další návštěva už byla vřelejší a byl potěšen, že to co nás naučil jsme nezapomněli.
Díky tomuto přístupu, který se snažíme trochu kopírovat, tak k nám chodí cvičit taiji většinou starší lidé od třiceti do padesáti roků, kteří jsou již trochu trpělivější. Mladí si to zkusí, ale většinou nevydrží ani psychicky (což je normální), ale ani fyzicky, (což se divím).Je to ale furt dokola to samé. Průpravné cvičení, prvky ze sestavy, sestava, stání v pozicích, případně mávaní s tyčkou. Málo akční :-))
sun
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 285
Registrován: čtv 20. bře, 2003 0:00
Bydliště: Zlín

Příspěvekod patrik » úte 15. črc, 2003 15:31

Mam zkusenost...

... vetsina zaku predpoklada, ze ucitel udela vsechnu praci za ne.

Cekaji, ze jim nekdo otevre mozek a naleje mu tam informace - ze mu da navod, jak delat ty vsechny zazracne a tajemne techniky, ktere videl ve filmu... Mnoho z techto lidi (a verim, ze tim nemysli neci zleho) byva prekvapeno, kdyz musi pracovat a premyslet a tvorit... a prave tito lide chteji znat duvod, proc musi delat zrovna tohle a proc to nemohou delat jinak (po svem)...

Myslim (trvam na tom), ze cokoliv co ocekavate od b.u. muzete ziskat pouze vlastnim usilim. (S ucitelem je to samozrejme mnohem jednodussi...)

Jina zkusenost mi rika, ze je tu mnoho "ucitelu" (mou nepatrnost nevyjimaje), kteri uci jenom proto, ze se sami chteji ucit...

...a potom je tu prilis mnoho ucitelu, kteri uci protoze jsou nejlepsi (prave aikido a neprave aikido... prave WVTSCCHUN... prave cokoliv... desitky a stovky mistru sveta v desitkach a stovkach stylu kopani a bouchani).

Posledni zkusenost mui rika, ze zustane-li zak u ucitele, je pro nej tenhle ucitel to nejlepsi, bez ohledu na to, zda se nekdy setkal s kymkoliv jinym... tedy obvykle ztraci objektivni pohled na vec a ucitele.

Patrik
patrik
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 2634
Registrován: úte 25. bře, 2003 0:00
Bydliště: Zlín

 


Zpět na bojová umění a sporty obecně

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků