česť, charakter, ... v BU

kung-fu, wu-šu, tchaj-ťi, JKD...

Moderátor: pm

česť, charakter, ... v BU

Příspěvekod wushi » pon 26. dub, 2004 9:33

Tu sa môže každý podeliť o svoje osobné skúsenosti a pocity z oblasti vzťahov majster (učiteľ, guru, shifu, sensei,..) - žiak.
Načatý rozhovor - bezcharakterný prístup jedného učiteľa voči svojmu žiakovi a priateľovi :arrow:
wushi
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 922
Registrován: pon 12. dub, 2004 23:00
Bydliště: SR,Čína,...

 

Příspěvekod ukropcany » pon 26. dub, 2004 10:06

hm...no...ucitel ma byt hlavne vzorom, ako co sa tyka cvicenia, tak povahy a osobnosti. Osobne nevidim rozdiel medzi ucitelom BU a napr. v skole. Tak ako boli dobri ucitelia, tak boli aj kreteni. To plati asi aj v BU, len ludia (t.j. do urciteho momentu aj ja) si mysleli (dnes viem, ze to bola len iluzia), ze svet BU je nejaky iny, cistejsi, ako ten bezny. Zial...nie je...je to taky isty humus, resp. taka ista nadhera, ako si kto najde...kto ma ucitela kretena, ma smolu, kto ma skutocnu osobnost, ten ma stastie...lenze ako hovori moj danovy poradca - spolky spolky, certovy volky, spolky frcia, kym nie je co delit. A toto sa snazim pri hladani ucitela pozorovat a prilis si ho nezidealizovavat, pretoze ako napisal marvin - cim vacsie nadsenie na zaciatku, tym vacsie rozcarovanie na konci. Cielom treningu BU je vlastna sloboda a to sa vo vztahu k ucitelovi prejavuje respektom, ale bez privazovania sa...poznam totiz partiu ludi priviazanych k svojmu zlemu ucitelovi a je to na zaplakanie...vidiet skupinu dospelych ludi, ktorych si velky efe taha ako kacicky na provazku a ti slepo plnia vsetky jeho (aj vsetecne) priania...nieco ako hladikovci...
ukropcany
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 7789
Registrován: pon 07. dub, 2003 23:00
Bydliště: Blava, néééé?

Příspěvekod wushi » pon 26. dub, 2004 10:18

nooo, vystihol si to pekne...ja si myslím, že učiteľ BU by mal ísť v rpvom rade príkladom svojim žiakom, ale ako vravíš, je to svet ako každý iný, aj hnoj aj kvety...
ako sledujem, máš asi osobných skúseností viac ako dosť...ver, nie sme asi sami...hovorím tomu šťastie, že som sa ešte relatívne skoro zbadal, niekto to nedokáže vôbec, potom z "majstra" urobia modlu, ktorej sa len klaňajú a prinášajú obete najmä finančné - a maestro si užíva, má to na háku, cvičká si svoje, semtam niečo žiakom ukáže nové, aby neodišli, a cucká a cucká a cucká... :) hlavne že korunky tečú...
asi som si svet BU príliš zidealizoval, ja som ti taký optimista, verím v dobro ľudskej povahy a duše, a ono to kua vždy nevyjde... :? potom som z toho :cry: a :x , nakoniec to hodím za hlavu :twisted: a makám ďalej...ešteže nie všetci majstri sú svine :wink: ...
ukrop, nerýp do hladíkovcov, už majú dosť... :D kua len by ma zaujímalo, ako to robia, že im to furt ide a vynáša... :wink:
čestní, charakterní, spoľahliví, ...majstri, ozvite sa :!: :lol:
wushi
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 922
Registrován: pon 12. dub, 2004 23:00
Bydliště: SR,Čína,...

učitel nebo žák

Příspěvekod sun » pon 26. dub, 2004 11:10

Zase se vrátím k původnímu. Proč neustále vymýšlet, jaký má být mistr nebo potažmo, jaký má být ten druhý? Není lepší se zamyslet nad tím, jaký má být žák, potažmo, jaký mám být já? Přece i to nejlepší chování může šíleně ubližovat. Pokud nejsem schopen tzv. ublížit nejsem schopen ani pomoci. Prostě nežiji. V taiji a nejen tam plati zásada nejdřív poznej sám sebe, abys mohl znát druhé. Všechny tyhle situace s mistrama či spolubojovníkama, s přáteli či nepřáteli vedou k poznání sebe sama. O to přeci jde. Je jednoduché říct o tom druhém, že se choval nečestně, když ani nevím, proč to tak dělal respektive jeho argumenty neberu, protože je nechápu. Sebe člověk chápe a dokáže omluvit a pochopit v každé situaci. Málokdy se stane, že sám nad sebou kroutí hlavou a říká si, že by s takový člověkem nevydržel. Ale přitom mnohdy jedná hůř než ti druzí, ale prostě to tak nevidí. To je normální. Svým způsobem je to taky boj. "Urči těm druhým co je morálka a čest a pak můžeš vyhrát". Myslím si, že lepší je si tyhle parametry morálky a cti zadat sám pro sebe a hlavně chovat se podle toho. Druhý si dá úplně jiné kritéria, což je normální a některé budou pro nás nepochopitelné, nemorální, neetické a nečestné, což je taky normální. Kdo teda může být soudcem co je a co není charakterní a morální. Pro některé je jeden mistr charakterní pro druhé ten stejný je bezcharakterní. Tak kde chcete najít řešení? Řešení není v druhých, ale sobě samém - v žákovi.
sun
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 285
Registrován: čtv 20. bře, 2003 0:00
Bydliště: Zlín

sun

Příspěvekod marvin » pon 26. dub, 2004 11:50

:roll: :roll:
Naposledy upravil marvin dne ned 17. pro, 2006 14:04, celkově upraveno 1
marvin
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 996
Registrován: úte 22. dub, 2003 23:00

Příspěvekod fletcher » pon 26. dub, 2004 12:06

...jak zde již bylo psáno, učitel je vzorem, a jakého si žák vybere učitele, takový si vybere vzor. přestane li mu býti vzorem ať si najde jiného. Rěkl bych že to pro nej bude mnohem užitečnejší...

sun: souhlas. kdož jsi bez viny, hoď kamenem..
fletcher
diskutér - nováček
diskutér - nováček
 
Příspěvky: 42
Registrován: čtv 20. bře, 2003 0:00

Příspěvekod ukropcany » pon 26. dub, 2004 12:26

sun & fletcher - chlapci, ste stastni muzi...
ukropcany
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 7789
Registrován: pon 07. dub, 2003 23:00
Bydliště: Blava, néééé?

Příspěvekod fletcher » pon 26. dub, 2004 12:36

ukopcany: ..jo ďík. neznám podrobnosti, ale z toho co wushi psal se mi nezdá že by s svého učitele vybral proto, že byl pro nej vzorem. Nepřijde mi to jako vztah učitel-žák, spíše jako dva kamarádi kde jeden se chce nečemu přiučit ot druhého a pak se kvuli něčemu nepohodnou.

wushi:...mohls bys naznačit v čem spočíval podraz? Pokud se mi nezdá charakter mého učitele,a ten mne odmítne dále učit, spíše bych to uvítal ...
fletcher
diskutér - nováček
diskutér - nováček
 
Příspěvky: 42
Registrován: čtv 20. bře, 2003 0:00

Příspěvekod marvin » pon 26. dub, 2004 12:36

:roll: :roll:
Naposledy upravil marvin dne ned 17. pro, 2006 14:14, celkově upraveno 1
marvin
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 996
Registrován: úte 22. dub, 2003 23:00

Příspěvekod fletcher » pon 26. dub, 2004 12:41

marvin: neznám podrobnosti, ale pokud si vzpomínam, nekde tady se vushi vyjádřil k technické stránce svého učitele kladne. vytýkal mu pouze charakter.
fletcher
diskutér - nováček
diskutér - nováček
 
Příspěvky: 42
Registrován: čtv 20. bře, 2003 0:00

 

Příspěvekod wushi » pon 26. dub, 2004 13:21

tak opäť sa pridám...
sun - ja asi tomu tvojmu zmýšľaniu nerozumiem...to chceš snáď povedať, že je moja chyba, že ma učiteľ spravil ako malé dieťa, že proste to nevadí a mám si z toho zobrať ponaučenie? tá vec súvisí priamo s výukou...áno, bolo v tom aj koooopec priateľstva, ale hlavne som si učiteľa vážil a ctil jeho osobu a umenie, ktoré sa snažil mi odovzdávať. Ale prišiel čas, kedy to všetko z jeho strany vypršalo...netvrdím, že ja nerobím chyby, ale tu išlo o DôVERU - proste a jednoducho, dôvera bola a zrazu z ničoho nič sa z jeho strany vyparila a nahradila ju závisť, ignorancia a dokonca akési tiché "vnútorné" nepriateľstvo...
Tak ako som už raz písal, technicky som nič nevyčítal, no charakterovo je to hrôza, proste to by som neurobil ani nepriateľovi - jednoducho a presne to nazvem - predal ma.
wushi
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 922
Registrován: pon 12. dub, 2004 23:00
Bydliště: SR,Čína,...

zkušenosti

Příspěvekod sun » pon 26. dub, 2004 13:33

marvin:
já naopak má pocit, že nikdo nedokáže říct, jestli je něco dobré nebo špatné. Mám pocit, že jsme tohle do vínku, jako lidi nedostali, jen si vytvářime takové pravidla, ale to neznamená, že to nemůže být zcela opačně. Prostě nemáme schopnost rozlišit, zda se jedná o dobro nebo o zlo. Je to buď společensky dané nebo náš vnitřní pocit, který je ovšem z velké části tvořen společnými normami. Tak jsou vytvářeny i normy pro bojovníka, případně mistra a žáka. Podle nich se dá potom řídít a pohybovat se v určité komunitě. Ovšem v jiné komunitě tohle vůbec nemusí fungovat. Je to ale příliš teoretické. Jak říkám, každý si vytvoří určité měřítka a podle toho posuzuje. Věřím, že se k tomu co je realita tedy co je dobro a co zlo dá docvičit duchovním cvičením. Ovšem takových lídí bylo málo, kterým se to povedlo.
Vzhledem k tomu, že zastávám názor, že každý je zodpovědný za své činy, tak i to, že důvěřuji mistrovi dělám se vší zodpovědností a nezhazuji svůj neuspěch, své pokažené zdraví, případně charakter na mistra ani na kamaráda ani na instruktora nebo se aspoň o to snažím. Ovšem samozřejmě to tahle vnímám já, někdo jiný to prostě vnímá jako podraz nebo přinejmenším chybu toho mistra či člověka. Ale to je šíleně nezodpovědné. Takhle celý život bych mohl přožít tím, že budu svou neschopnost svalovat na někoho druhého. Taky jsem to dělal, ale životní zkušenosti mne přesvědčily, že tomu tak není, tak se snažím, alespoň teoreticky se této chybě vyhnout.
Marvin: Nic není potřeba dokazovat, žádnou vinu či nevinu. O to se snaží jen ti co mají z něčeho strach. Strach z toho, že naletí špatnému mistrovi, strach z toho, že jim ten styl nebude fungovat, strach z toho, že si pokazí zdraví špatným cvičením atd. Kdo je zodpovědný sám před sebou strach nemá. Není to nádhera?
Jinak si v seznamu můžeš přečíst, že cvičím Tai Ji Quan styl Yang a qigong s Mistrem Vincentem Chu.
sun
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 285
Registrován: čtv 20. bře, 2003 0:00
Bydliště: Zlín

Příspěvekod wushi » pon 26. dub, 2004 13:44

2sun - tak ďakujem za krásne teoretické ponaučenie, asi máš stále svojho učiteľa v láske a cti...závidím ti...( v dobrom)
Neprajem ti to, no raz možno natrafíš na človeka, ktorý ti najprv dá pocítiť priateľstvo a po čase ti vrazí kudlu nedôvery do chrbta - ešte raz ti hovorím, je to teoretické krásne filozofovanie, no realita je iná...ja neospravedlňujem svoje chyby či to že som sa málo naučil - ja hodnotím PREČO niekto taký podraz urobil...ešte raz opakujem, po technickej stránke je ten majster skutočne dobrý, veľa som sa naučil a ešte viac mohol...vyčítam tu určité charakterové slabosti, ktoré vedú i tak dokonalého človeka, ako by mal byť majster BU, na scestie klamstva, intríg a podrazov....
tu nejde o to, čo som stihol a čo nie, ale o čin samotný a to, že takýto ľudia sú medzi nami a v BU to platí tiež, takže pozor na nich....
rád by som si prečítal viac postrehov z oblasti BU na túto tému, je to trošku zavŕtanie do psychológie, no môže to byť pre všetkých zaujímavé a poučné... :wink:
wushi
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 922
Registrován: pon 12. dub, 2004 23:00
Bydliště: SR,Čína,...

Příspěvekod fletcher » pon 26. dub, 2004 14:25

wushi:..nechces ten podraz konkretizovat, třěba i do pošty a beze jmen. težko si na situlaci udelat nazor neznám li podrobnosti. pořád mi totiž přijde rozchod s učitelem jehož charakter se mi nelíbi jako výhra. navíc pokud ses za ten čas vod nej hodne naučil přinejmenším pokud jde o techniku, nebyl to docela stracený čas a mužes na to co už umíš navázat u jiného učitele. pokud se pravda zaměříš na to a ne na litováni skaženého přátelství.
fletcher
diskutér - nováček
diskutér - nováček
 
Příspěvky: 42
Registrován: čtv 20. bře, 2003 0:00

Příspěvekod marvin » pon 26. dub, 2004 14:48

:D :roll:
Naposledy upravil marvin dne ned 17. pro, 2006 14:05, celkově upraveno 1
marvin
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 996
Registrován: úte 22. dub, 2003 23:00

Příspěvekod marvin » pon 26. dub, 2004 15:01

:roll:
Naposledy upravil marvin dne ned 17. pro, 2006 14:06, celkově upraveno 1
marvin
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 996
Registrován: úte 22. dub, 2003 23:00

Příspěvekod Anonymní » pon 26. dub, 2004 15:29

marvin:
:D
O.K.
Zkus to vzít obráceně, nemám právě takové názory proto, že jsem hodně zažil? :-)
Co se týče uhození nevinného. Jak víš, že se jedná o neviného, podle čeho chceš soudit? Není opravdu vše jednoduché. Jak moc to může vypadat teoreticky, často se v praxi v životě před touto otázkou stojí hodně lidí. Jsem já lump nebo ti druzí? Máš pravdu, neumím zaujmout stanovisko. Lépe řečeno nechci jen tak někoho odsoudit, ale navenek se může naopak zdát, že jsem s každým rychle hotový. Jak je všechno relativní!

wushi: mistra si vážím, to ano ale ani on by mne nedonutil, jednat proti svým zásadám. To znamená, že pokud se mi nelíbí např. pomlouvání a intriky, tak bych se k tomu nechtěl snížit i kdyby mi provedl cokoliv.
Nedělám ti teoretické ponaučení, to bych si nedovolil, pouze diskutuji.
A kdo ví, třeba jsem i já ten, který po přátelství vráží kudlu do zad. Vůbec bych se tomu ale nedivil, člověk, aby si omluvil své činy, dokáže mnohdy cokoliv.
Anonymní
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 8403
Registrován: čtv 01. led, 1970 1:00

Příspěvekod sun » pon 26. dub, 2004 15:30

to jsem byl já
sun
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 285
Registrován: čtv 20. bře, 2003 0:00
Bydliště: Zlín

Příspěvekod sun » pon 26. dub, 2004 15:32

až teď to vidím, super, odpovím posléze
sun
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 285
Registrován: čtv 20. bře, 2003 0:00
Bydliště: Zlín

Příspěvekod sun » pon 26. dub, 2004 15:51

marvin píše:jo sun a vsimol som si, ze snazis vyhnut priamej odpovedi na nastolene otazky .....
takze myslis, si ...

1. je chybou ked si ziak mysli, ze ucitel spravil chybu ked vedie trening b.u. tak, ze moze prist k zraneniu a pripadnemu zmrzaceniu jeho ziakov ???


----------------------------------
proč by to mělo být chybou, s tím se setkávám denně. Buď se procvičí k jinému poznání nebo prostě přejdou jinam nebo cvičení nechají. Takových diskusí bylo už nepočítaně a těch piv u toho :-)
----------------------------------


2. Myslis si ze je chybou ziaka ked nesuhlasi s tym, ze jeho ucitel berie za trening nemale peniaze a na treningu sa ukaze 1-2x z 5-tich treningov za tyzden. Kde z utrzenych penazi ani neodvedie dane ? Je chybou mysilet si, ze tento clovek nie je spravny ucitel? Je chybou upozornit na to inych potencionalne podvedenych ?

-----------------------------------------------------
A co s tím jako ten žák chce udělat, snad změnit chování učitele nebo co?
Pokud se mu to nelíbí, tak ať odejde. Nejlépe ať sám zkusí dělat učitele, toho vyléčí :-))
-------------------------------------------------------

3. Je chybou ked slubuje vramci reklamy nieco co zjavne nerobi ?
---------------------------------------------
Pokud nedělá to, co chci cvičit, tak tam dlouho určitě nebudu.
Jestli se chci přece něco naučit, tak se budu učit u toho co to umí a cvičí.
-----------------------------------------------------


sun zamysli sa .... a odpovedz mi priamo jednoduchou vetou bez teoretizovania .... myslis si ze clovek nema pravo horeuvedene skutocnosti povazovat za chybu urobenu v neprospech skupiny, alebo jednotlivca ?



-------------------------------------------------------
Má právo! Sám jsem to udělal!
ovšem neodpustím si komentář.
tohle ale nejsou chyby, to je normální poznání, poznám to, nelíbí se mi to, tak jdu dál. Není to prostě pro mne. Samozřejmě to můžu komentovat a nebo se to vyjasnit s očí do očí. Učitel to má o mnoho horší, ten může mít falešný pocit zodpovědnosti za své žáky a díky tomu může špatně učit.
-----------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------
sun
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 285
Registrován: čtv 20. bře, 2003 0:00
Bydliště: Zlín

Další

Zpět na čínská bojová umění a sporty...

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků