od tomike08 » stř 12. kvě, 2010 16:34
Nepohodlná pravda o Bujinkan Czech Dojo. Proč ji nevyslovit!?!
(Zdůrazňuji, že článek je o organizaci Bujinkan Czech Dojo vedené Lubošem Pokorným. Jiné organizace příliš neznám a v žádné jiné organizaci ani necvičím.)
Nepohodlná, nevhodná a nechtěná bude především pro ty, jejichž
špinavosti odkrývá. Ale pohodlná nemusí být ani pro ty, kdo na jejím
základě budou muset změnit své mínění, protože změnit mínění může i
znamenat zcela přehodnotit svůj život i několik let do minulosti. A
nakonec taková pravda je nepohodlná i pro toho, kdo ji vysloví, neboť
se na něj snese nevole těch nejvíce dotčených. Ale říkat nepohodlnou
pravdu je jeden ze základů svobodné společnosti.
Omluvte délku tohoto textu, ale je toho opravdu mnoho a je složité to
všechno vysvětlit.
Budu Vám popisovat fungování organizace Bujinkan Czech Dojo (dále jen
BCD) jako celku, ale také jednání jednotlivých učitelů, které vytváří
určité negativní jevy nebo k jejich existenci přispívá. Termín
shidoshi budu používat pro všechny s 5. danem a výše. Nebudu nikoho
jmenovat, až na jednu výjimku, kdy totožnost osoby bude zjevná a její
známost důležitá. Tyto negativní jevy se velice těžko popisují a
vysvětlují. Často se jedná o drobné nuance skryté v rozhovorech, jindy
jsou to jen gesta, která nezainteresovaný nepostřehne. Tyto jevy mají
různou povahu, všelijak se prolínají a navazují na sebe. Proto mě
omluvte, když budu přeskakovat od jedné věci ke druhé. Já sám jsem byl
v šoku, když jsem si vše začal uvědomovat. Bylo to jako puzzle,
nejdřív jsem viděl jen jednotlivé dílky skládačky a jak postupně
přibývaly, uviděl jsem celý obrázek.
A proč to v tichosti nevyřešit jenom s učiteli? Protože každý učitel
mi důkladně vysvětlí, jak moc se pletu, jak jsem vše špatně pochopil a
jak tomu porozumím teprve po mnoha letech studia. A nic se nezmění.
Nikdo se nic nedozví. Jenže tady vůbec nejde o učitele a jejich
pošramocenou pověst, tady jde především o nás, o studenty. Nechť si
každý udělá názor sám, toho je schopen teď, dnes a ne teprve po mnoha
letech studia.
Učitelé Bujinkan Czech Dojo ze sebe udělali vyšší kastu a cítí se být
ve všem (i jako lidé) nadřazeni nad obyčejnými studenty. Dalo by se
říct, že do této kasty spadají nejstarší studenti. Již v minulosti,
kdy ještě nikdo (nebo téměř nikdo) nebyl shidoshi, se toto dělo. Na
večeři mohli jít lidé třeba až od prvního danu. Tak jak mají učitelé
BCD rozdílné taijutsu, někdo je dobrý, někdo průměrný a někdo
podprůměrný, tak jsou mezi učiteli dobří lidé a také špatní lidé.
Status shidoshi BCD nezaručuje vůbec nic. Tito učitelé považují za
důležitější udílet na tréninku svým studentům životní lekce, než
vyučovat taijutsu. (doslova jednoho učitele cituji:"Já učím ten
život."). Ostatně to potvrzují texty na webu Rentaikai. Pocit
nadřazenosti dosti přesně popisuje a opravňuje jeden shidoshi ve svém
textíku v sborníku nazvaném Musubi. Kde doslova popisuje, jak si
obyčejný student nemůže ani dovolit promluvit na Luboše Pokorného, ale
že má přijít za svým shidoshi a ten to přetlumočí L. Pokornému.
Student aby byl vděčný, že si ho vůbec všimnou. Samozřejmě svorně
všichni do jednoho budou tvrdit, že to není pravda. V tomto duchu
nadřazenosti všichni mluví o Lubošovi Pokorném a o sobě navzájem. Má
to svůj důvod. Všichni učitelé z toho profitují, tak si totiž upevňují
i svou nadřazenou pozici. Učitel BCD nemůže dovolit zpochybňování
jiného učitele BCD, pak by přece logicky i on sám mohl být zpochybněn.
To je ten takzvaný respekt, který mají k sobě navzájem. Když nějakého
učitele zkritizujete a ukážete na jeho lidské nedostatky, je Vám
řečeno, že si ho máte vážit proto, že je to shidoshi BCD. To je
strašně nebezpečné, protože student, který přijde s pokorou a důvěrou,
je takto postupně utvrzen v nezpochybnitelné kvalitě všech učitelů BCD
a není varován, že některý učitel ho může manipulovat (např.
prostřednictvím udílení životních lekcí) ve svůj prospěch a v
neprospěch studenta, nebo že jiný učitel jej může na tréninku vážně
zranit. Je to jeden z mnoha rozporů v jednání typických pro BCD. Na
jednu stranu Vám budou tvrdit, že titul shidoshi nic neznamená, ale
zároveň si musíte vážit někoho, protože je to shidoshi. Jak si mám
vážit někoho, o kom vím, že je to mizera? Jenom pro jeho titul? To je
přece hloupost. Věřím, že jsou učitelé, kteří toto šíří v dobré víře,
ale bohužel jsou zaslepení a neuvědomují si, jak hluboké a nebezpečné
následky to má. Pak když se na věci podíváte z trochu jiného úhlu,
uvědomíte si, jak ze sebe učitelé BCD dělají borce před slabšími a
před těmi, kteří k nim přichází s pokorou a důvěrou. Ty pak ponižují a
různými metodami jim podsouvají, jak jsou oni vysoce vyspělí a jak
hlubokými zkušenostmi disponují. Důvěřivý student se pak svěří nebo
požádá o radu, ale místo upřímné rady či psychické podpory, mu učitel
pouze nasadí brouka do hlavy, udělí mu radu tak, že vypadá jako veliký
mudrc a přitom je to nějaká zcela vágní hloupost, která je naprosto
nereálná - jen dobře vypadá a nebo ještě prohloubí studentovo pochyby
tím, že mu poradí něco zcela opačného (místo toho, aby učitel řekl z
toho si nedělej hlavu, vnukne studentovi pocit viny a dá mu najevo, že
provedl něco špatného). Opět říkám, že to nemusí dělat všichni, ale
sám jsem to zažil mockrát od mnoha učitelů (a nejen já).
Většinou jsou učitelé BCD arogantní a jejich arogance přerostla až
ve vytvoření onoho Rentaikai, kde se honosí filozofickou debatou na
vyšší úrovni, rozvíjením ducha, atd. Ovšem tam může jít jen učitel,
obyčejný student není dost rozvinut. Takže podlé této logiky lepší
taijutsu znamená více rozvinutá osobnost, zlepšený člověk. To, že má
někdo lepší taijutsu, neznamená, že je lepší člověk. Dobré taijutsu
nezaručuje dobrý charakter, stejně jako dobrá povaha nezaručuje dobré
taijutsu. Na webu Rentaikai se píše, že je důležitý proces hledání a
ne výsledek, to kdyby se náhodou někdo zeptal, co se tam tedy
probíralo, k jakým myšlenkám se došlo. Když je kritizujete v diskuzi,
raději vše vymažou. Když hlásají svobodu a ohánějí se samurajskými
moudry a filozofickou debatou, proč se tak křečovitě brání otevřené
kritice a otevřené debatě? Proč nejsou na webu Rentaikai zveřejněny
příspěvky účastníků v debatách Rentaikai? Jet na raut a mejdan na
hotel a vydávat to za zušlechťování ducha, je vrchol pokrytectví.
(všichni víme, jak se na seminářích chlastá, i já tam chlastám). Ale
možná se v tomto mílím a účastníci Rentaikai by opravdu rádi
filozofovali, jen jejich počínání působí směšně. Rentaikai se může
kromě učitelů zúčastnit, také někdo, kdo tomu může dát něco
přínosného (viz. web Rentaikai). Představte si, že jako obyčejný
student řeknete, že se chcete zúčastnit. Učitelé Vás budou hodnotit,
jestli jste pro ně dost dobří, abyste mezi ně mohli vstoupit, pokud by
Vám to povolili, museli byste být náležitě vděční, že jste dostali tu
šanci získat ty zkušenosti a také by Vám to dali pořádně sežrat. Ale
ve skutečnosti o to nemají zájem. Rentaikai je jen další nástroj, jak
upevnit pozici oné nadřazené kasty. Také se na webu Rentaikai dočtete
takové hlouposti, jako že budou "vzdělávat vědomosti".
U Lubošovi Pokorném šíří učitelé pověst, jaký je to téměř bůh, jak on
jediný předává a učí to, co učí soke. A pak v Japonsku soke přede
všemi označí jeho taijutsu jako czecho-style. Je to jen styl Luboše
Pokorného a ne to, co učí soke. Ovšem tak je to se všemi učiteli na
celém světě. A tento pocit nadřazenosti Luboše Pokorného možná právě
dal základ všemu, co se dnes děje. Pocit nadřazenosti přerostl v
aroganci a od té už byl jen krůček k zaslepenosti. A to vše se prolíná
celou organizací BCD a jde to jako pyramidou od vrcholku k základům.
Nikdo už nechce vidět a ani si připustit, že se nám cizinci smějí.
Dokonce o nás mají vtipy (např.: Víš proč češi cvičí tak pomalu?
Protože jsou pomalí.) Já nejsem proti důkladnému studiu drobných
pohybů, ale tady jde o to, že nám studentům je neustále podsouváno, že
pouze BCD jde tou správnou cestou. Ti ostatní jsou jedni moc rychlí,
jiní moc tvrdí, tamti zase nemají feeling, atd. Studentům se říká,
jak mají být svobodní, ale zároveň jsou demagogicky zpracováváni ke
slepé oddanosti vůči učitelům a organizaci BCD. A jsou to kacířské
myšlenky, sám bych se ještě před nedávnem neodvažoval takto smýšlet.
Studenti jsou pod neustálým tlakem, že musí jezdit na semináře, že
jinak jim ujíždí vlak a scházejí z té pravé cesty, že zklamou důvěru
(mají přece povinnost a zodpovědnost vůči BCD), když nepojedou na tu
či onu akci. A když člověk jede, musí být náležitě vděčný za to, že
dostal tu šanci získat zkušenost. Student je stále tlačen, že musí
komunikovat a tak se snaží komunikovat a tu mu tenhle učitel milostivě
odpoví, pak zas ne, aby si student moc nemyslel. Tady se pak student
snaží mluvit s těmito učiteli, ale je náležitě přehlížen, musí nejprve
projevit dost pokory a tak dále. Ti studenti, kteří pak nejezdí a/nebo
nekomunikují, jsou vytlačování na okraj a skrytě psychologicky
trestáni. To má také vliv na sytém povyšování na kyu a dany - kdo je
poslušný a jde systému na ruku (tzn. šíří, že učitelé BCD jsou
polobozi a cesta BCD je ta jediná správná a přináší peníze, tím že
platí za semináře), jde rychle nahoru. Ten kdo není poslušný, má
zaražen postup i na několik let. Ovšem vždy bude argumentováno, že se
málo vyvíjel, atd.. Ale takto to zdůvodnit je snadné, když v BCD
neexistují žádná objektivní kritéria (natož zjevná) k dosahování
stupňů. Učitelé sehrávají různé psychologické hry se svými studenty,
ke kterým využívají udílení stupňů - např. jeden je povýšen, druhý
ještě ne, aby dostal jednu ze životních lekcí. Kde ale v sobě učitelé
berou tu odvahu někým takto manipulovat? Jak došli k názoru, že mají
schopnost takto zušlechťovat člověka? Jak došli k jistotě, že tím
nemohou někomu naopak uškodit?
Myslím, že každý student se musel setkat s tím, že si před ním (nebo i
před více studenty) shidoshi něco naznačili nebo řekli jen část a pak
prohlásili, že si to poví později jen mezi sebou. Vždy to proběhne s
nádechem tajemna, něčeho velkého, něčeho, co se zatím student nemůže
dozvědět a co bude moci znát až teprve po mnoha letech studia a
cvičení Bujinkanu. S tím souvisí další jev. Student (např. s 1. danem)
je pozván na nějakou akci, která je převážně pro shidoshi. Tam se
dozví nějaké informace (např. že soke chlastá), ale tyto informace pak
on sám také musí tajit - dostane to v podstatě nařízeno. Nedodržení
tohoto nařízení znamená zklamání důvěry. Takže když se ho pak
vrstevníci ptají na to, co se na takové akci dělo, chtě nechtě, musí
odpovědět pouze tajemně - říci něco jako, že to bylo veliké, ale že
víc říct nemůže. Tímto je i student nucen upevňovat pozici nadřazené
kasty učitelů a spoluvytvářet podmínky pro manipulaci se studenty.
Opět omluvte následující ostrá slova, ale výstižněji to nemohu
vyjádřit. Potom, když poznáte osobně některého učitele, nestačíte
se divit, jak ono tajemno a vznešenost a vyzrálost ducha, jak o sobě
všichni navzájem a svorně rozhlašují, rychle vezme za své. Zjistíte,
že někdo, kdo Vám udílel životní lekce, žije jako prase, jak Vás
oklamával a místo podpory Vám podsouval pocit viny a sebe před Vámi
vyzdvihoval. Místo toho, aby Vám otvíral oči, vedl Vás ke slepé
oddanosti k BCD. A opět říkám, že vím, že mezi učiteli BCD jsou slušní
lidé, ale i ti slušní jsou zaslepeni a nevědomky šíří a podporují
tyto negativní jevy.
Chování učitelů a organizace BCD je pro studenty nebezpečné. Ale tento
zrůdný systém již nese své plody. Skoro všichni máme černé pásky a
nadsazeně řečeno z toho polovina jsou učitelé. A noví studenti nikde.
Proč z deseti nových lidí za dva měsíce nevydrží ani jeden? Proč
Aikido může mít v jednom městě 4 tréninky týdně a v Bujinkanu přijdou
dva lidi jednou za týden? (pro začátečníka je rozdíl mezi Aikidem a
Bujinkanem mizivý) Ti noví příchozí nevydrží, protože nemají to pravé
odhodlání nebo jednoduše nejsou ještě zblblí a poznají záhy, že něco
není v pořádku? Na to si každý odpovězte sám!
Na závěr bych chtěl poděkovat mému kamarádovi MK za jeho podporu. Tento text by nevznikl v takové rozsahu a hloubce bez našich četných a
mnohdy dlouhých rozhovorů o našich zážitcích z Bujinkan Czech Dojo.
Autor: Tomáš Krhounek
PS: Je zjevné, že BCD funguje jako sekta (se vším, co k sektě patří). Vše je zaměřené na výdělek jejího "šéfa". Spočítejte si: seminář je v podstatě každý měsíc, letos stojí 1500Kč až 1700Kč (dva dny), když na takovej seminář přijede 50 lidí, kolik to je???? Praxe je taková, že všichni "musí" jezdit na semináře (jinak jim ujíždí vlak), na kterých šaškujou s tanečkama a hrajou si na boj na život a na smrt. Přitom téměř nikdo ani neumí dát ránu pěstí, protože to nacvičujou jenom pomalu do vzduchu a staticky - zastaví se v postoji s rukou před sebou a studujou, jak mají tenhle sval zatnutý a jak mají pootočené tyhle kosti a nějaký ten učitel je pak schopný kolem chodit a donekonečna opravovat a říkat: špatně, špatně, špatně... ale k pytli si (téměř) nikdo z nich ani nepřičichne. A takhle je to vlastně s veškerým cvičením, ale neustále vám budou říkat, že je to opravdový boj na život a na smrt a podobný bláboly. Stačí se jen podívat na ty jejich články - pokud se vám nebude chtít zvracet, určitě se dobře pobavíte nad tou snůškou demagogie a blábolů.
Naposledy upravil
tomike08 dne ned 09. led, 2011 19:30, celkově upraveno 4