Taiji tuishou exchange (Praha)

kung-fu, wu-šu, tchaj-ťi, JKD...

Moderátor: pm

Taiji tuishou exchange (Praha)

Příspěvekod Yvan » pon 08. led, 2007 22:17

Hledám zájemce o Taiji tuishou exchange - výměnu zkušeností v taiji tuishou.

Myslím tím neformální setkání, kde by si mohli spolu zacvičit taiji tuishou lidi z různých taiji škol a stylů.
V praxi by to mohlo vypadat tak, že by se lidi ve dvojicích střídali v nějakém pravidelném časovém intervalu (5-10 min), aby si mohl každý zacvičit s každým.
A v rámci toho času by každá dvojice cvičila to, na čem se spolu domluví.

Je to něco, co my tady v Česku chybí.
Přitom tenhle způsob výměny zkušeností je celkem běžný na různých taiji setkáních v Evropě. Například na každoročním Push Hands Treffen v Hanoveru.

Uvítám zájemce i další podněty.
Kontakt na mně : taiji@cbox.cz
Naposledy upravil Yvan dne úte 09. led, 2007 8:29, celkově upraveno 2
Yvan
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 690
Registrován: ned 18. dub, 2004 23:00
Bydliště: Praha

 

Příspěvekod Miro » úte 09. led, 2007 4:17

Yvan,

je sice pravda, ze Push Hands meetingy v Europe existuju, je vsak taktiez pravda, ze uroven taiji v Europe je obecne velmi biedna. Aky ma zmysel opakovat ich chyby? Kolko Cechov ma naozaj dostatocne citenie na Push Hands? Kolko z nich dokaze naozaj vyvinut a precitit solidny peng? Ja osobne by som si tipol menej nez troch...

Miro
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

Příspěvekod JRup » úte 09. led, 2007 14:30

Miro,

mohl bys prosím doporučit jak postupovat k tomu dostatečnému cítění?
Dále mě zajímá jak je to s tím pengem. Jak ho správně vycvičit vyjma toho, že si ho budu každý den 100x opakovat.

Díky, J.
JRup
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 296
Registrován: pon 20. bře, 2006 0:00

Příspěvekod Riverman » úte 09. led, 2007 18:54

Miro píše:Yvan,

je sice pravda, ze Push Hands meetingy v Europe existuju, je vsak taktiez pravda, ze uroven taiji v Europe je obecne velmi biedna. Aky ma zmysel opakovat ich chyby? Kolko Cechov ma naozaj dostatocne citenie na Push Hands? Kolko z nich dokaze naozaj vyvinut a precitit solidny peng? Ja osobne by som si tipol menej nez troch...

Miro


Cau Miro, ta bidna uroven je prave taky z duvodu minimalni vymeny zkusenosti mezi lidima co motaji. I kdyby to vsichni z tveho pohledu cvicili spatne a opakovaly chyby, nekteri se z nich pouci a posune je to. A to se pocita. To ze tady nejsou tuishou supermani jako nekde v Cine nebo Taiwanu prece nebrani ve sbirani zkusenosti a hledani toho nejlepsiho. Vsichni znamy cinsti mistri chcou akorat prachy a stejne te nauci za par seminaru minimum. Studovat nekde tam jak ses ty si drtiva vetsina lidi nemuze z ruznych duvodu dovolit a nekdo to ani nepotrebuje, bavi ho cvicit i tak. Co tedy navrhujes?...Vykaslat se na to a hrat kulicky? Nebo cvicit nejlip jak se da i pres riziko, ze nepotkas nikoho s vybornym Pengem?
"Je lepší každý den udělat pět kliků, než každý den neudělat patnáct."
Riverman
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 375
Registrován: stř 22. zář, 2004 23:00
Bydliště: Brno

Příspěvekod Yvan » úte 09. led, 2007 20:29

Miro píše:Yvan,

je sice pravda, ze Push Hands meetingy v Europe existuju, je vsak taktiez pravda, ze uroven taiji v Europe je obecne velmi biedna. Aky ma zmysel opakovat ich chyby? Kolko Cechov ma naozaj dostatocne citenie na Push Hands? Kolko z nich dokaze naozaj vyvinut a precitit solidny peng? Ja osobne by som si tipol menej nez troch...

Miro


Miro díky za odpověď.

Pro mne právě tuishou je cvičení, kde se učím rozvíjet cítění a to jak partnera, tak sebe sama.
To jsou věci, které se nedají naučit jinak, než cvičením tuishou.
Při tuishou se snažím realizovat stejné principy taiji jako při cvičení formy, ale v podmínkách, kdy na mně působí vnější sila a musím reagovat na akci partnera.
K tomu, aby jsem se při tom mohl nečemu naučit, nemusím mít partnera s výborným peng.
Učil jsem se při tuishou od lidí různé úrovně, vyšší, zhruba stejné i nižší. Ale od každého z nich jsem se mohl něco naučit.

Tuishou je pro mne hlavně výborný způsob jak pocítit a uvědomit si chyby které dělám. A pak při cvičení formy s tím pracuji.

Souhlasím s Rivermanem, že výměna zkušeností v taiji je tady minimální.
Mne osobně 5-10 min cvičení tuishou řekne a dá většinou více, než hodinová exhibice forem anebo mnohahodinové povídání.
Yvan
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 690
Registrován: ned 18. dub, 2004 23:00
Bydliště: Praha

Příspěvekod Miro » stř 10. led, 2007 4:57

Hosi,

samozrejme Vas nechcem znechutit, a osobne si myslim, ze stejne urobite tak, ako to citite, napriek vsetkym opacnym nazorom z mojej ci kohokolvek strany. :wink:
Moja skusenost je, ze som tiez zacal s tuishou ked som este nemal zvladnutu (po vnutornej stranke) zostavu, a tiez som si myslel, ze mi to pomaha. Az neskor, ked som cvicil o par rokov dlhsie a daleko viac do hlbky, som zistil, ze to bolo k nicomu. Pretoze to citenie, o ktorom som si myslel, ze ho rozvijam, bolo iba na povrchu, sila bola povrchova, nespojita a roztriestena atd.
Osobne doporucujem nasledovny postup (aj s pribliznymi percentami na skale od 0 do 100):
1. zaklady: postoje a obecnu pracu s telom v statickych poziciach, 0-30
2. variacie postojov obohatenych o momentum, 30-50
3. vybrane pohyby, 50-60
4. zostavu, 60-70.
5. az potom by malo nasledovat tuishou, 70-90.
6. na vsetko ostatne (cvicenia vo dvojici ako dalu, free fighting, zbrane atd.) potom uz staci 10% (pretoze to podstatne si uz odcvicil v predchadzajucich stadiach).
Takze si skuste uvedomit, ze ten kto zacina cvicit tuishou, mal by (podla mna) byt uz z 3/4 "hotovy" (co znamena, ze ma za sebou 3/4 cesty) a ten kto zvladne tuishou, mal by uz pracovat iba na detailoch...
[Vsuvka: Lydia (moja ziacka, ktora studovala taiji na Slovensku a teraz ho cvici so mnou na Taiwane) mi vsak tvrdi, ze taiji ako sa uci vo vacsine skol u nas je uplne ine ako ho ucim ja, konkretne, ze davam daleko vacsi doraz na pocitenie sily supera i v zostavach a tym padom na spravny pohyb sil v zostave. Takze pokial hovorime o zostave, mozno hovorime o trochu inych veciach. Pointa tejto vsuvky je, ze to co Yvan chce precitovat v tuishou, by mal precitovat uz v zostave - pokial to neprecituje, potom je zrejme niekde chyba, pokial to v zostave precituje, potom to nepotrebuje precitovat v tuishou, lebo tam sa uz pracuje s niecim inym, konkretne s variaciami pengjinu.]
Alebo si uvedomte, ze ked clovek zacina tuishou, uz by mal mat velmi jasne citenie jinu (vnutornej sily, neijin [vnutorny jin], zilaijin [samo-prisly jin] ci v taijiquan pengjin), presne ako ide poucka, ze jin ma koren v chodidlach, je tvoreny nohami (stehnami), usmernovany yaom (spodnou castou chrbta) a vyjadreny v dlaniach a prstoch. Pokial niekto nezvladol toto velmi precizne, obavam sa, ze taky clovek v tuishou nema co robit - to sa prosto neda cvicit az v tuishou, lebo to potom nie je tuishou...

Menom peng sa oznacuju tri veci:
1. vonkajsi postoj tela, peng je v tomto pripade ekvivalent postojov ako danbian (single whip) a ine. To je proste konvencne meno istej casti zostavy taijiquan a ako take nas teraz nemusi zaujimat.
2. peng je tiez expanzivne silove posobenie zvnutra navonok vsetkymi smermi, vcitane hore a dolu, mozte si to predstavit ako silu, ktora tlaci na stenu ci povrch balona.
3. pengjin (a skratene peng) je usmernena sila pengu z 2. bodu, mozte si to predstavit ako sila iduca jednym smerom von z prepichnuteho balonu - a konkretne, pengjin je ona sila z chodidiel do ruk popisana vyssie. Inymi slovami, pengjin je usmerneny peng. Lu potom je obrateny pengjin (obrateny do opacneho smeru), ale zase podstatou iba peng, taktiez ji, an atd.

Peng (2) sa ziskava hlavne qigongom (v taijiquan: zostavou). Pengjin (3) hlavne jibengongom (zakladne postoje ako mabu a variaciami postojov za pomoci roznych skruteni (napriklad chansijin, navijanie hodvabu), ktore sposobuju presuvanie roznych druhov napati a sil po tele. Ale obe, peng i pengjin su navzajom previazane, cvicenim jedneho sa cvici aj druhe a opacne. Dolezite je vsak necvicit mechanicky, ale vediet, co a ako cvicit (cvicit samotny pohyb naprazdno, bez onej vnutornej sily, nema velky vyznam).
Napriklad mabu (a ine zakladne postoje) nas naucia ako viest silu z chodidiel do huiyin a dantian. Ine cvicenia (v bague napriklad Swinging arms, shuaishou) zase potlacia silu z dantian po niektorych zo siestich zakladnych drahach skrz trup do ruk (to su dve drahy na hrudnej strane, dve drahy na chrbtovej strane a po jednej strane na kazdom boku trupu) - napriklad Yang taijiquan casto (i ked nie vzdy) preferuje chrbtove drahy, wingchun hrudne atd. To je prilis komplikovane na strucne odpovede, sorry.
Pointa je ale ziskat relaxovane napatie (relaxovanu silu) a potom pohybom tela posuvat to napatie po tele (otvaranim a zatvaranim roznych casti tela - tam, kde je telo zatvorene, sila je vytlacana a sama volne prudi do otvorenej oblasti tela), spriechodnit telo a maximalizovat onu silu. Ked si toto clovek uvedomi na sebe dostatocne jasne, uvedomi si, ze aj oponent funguje presne tak isto, takze len necha prudit silu do oponentovych zatvorenych oblasti, pretoze to je full space (na ktory sa utoci, lebo tam sa oponent nevie branit, napriklad podkopnutim plnej nohy, ktora nesie vahu), takze "tuishou" (take to europske ci presnejsie, turnajove) ma v podstate zvladnute. :wink:
Napokon, v taijiquan existuje prislovie, ze pri cviceni zostavy by si mal pracovat ako keby si cvicil s oponentom, pri cviceni tuishou by si mal pracovat ako keby si cvicil sam. Je to paradoxne, ale je to tak. Pri zostave pracovat so silami seba i oponenta, pri tuishou volne a relaxovane, lebo je to volny prud zmeny (change).
Takze aby sme si rozumeli, nie som proti tuishou, naopak, len som opatrny a snazim sa o metodu step by step, kazda cinnost ma svoj specificky ucel a vsetko ma svoju postupnost, miesanim roznych veci z toho vznikne s najvacsou pravdepodobnostou gulas - namiesto ihly v bavlnke.
Toto vsetko su teoreticke zvasty, ale ich zakladom je prakticke poznanie, ku ktoremu som sa dopracoval cvicenim zostavy (a jibengongu, a qigongu, ale az potom, co som prestal cvicit tuishou a vratil som sa k zakladom). Ked clovek cvici tuishou prilis skoro, som presvedceny, ze nema sancu sa dopracovat k skutocne hlbokemu poznaniu, pretoze jednoducho nema moznost skutocne hlboko precitit seba sameho, pretoze ma prilis vela impulzov, telo a mysel nestihaju.

Miro
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

Příspěvekod Miro » stř 10. led, 2007 6:17

Riverman,

este jedna vec: v tej knizke Zanikajuce wushu, ktoru som tu nedavno tak velmi chvalil a doporucil Luenovi, je napriklad napisana historka, ze Li Cunyi (znamy expert na xingyi) raz naucil jedneho svojho ziaka dva najzakladnejsie pohyby xingyi: pi a zuan, co su z hladiska vonkajsieho prevedenia velmi jednoduche pohyby. Potom sa s nim nevidel jedenast (!) rokov, ziak pilne cvicil tie dva pohyby a po tych rokoch im tak rozumel po vnutornej stranke, ze zvysok xingyi sa naucil extremne rychlo, pretoze dokazal pochopenie tych dvoch pohybov lahko preniest na vsetko ostatne. To je metoda, ako sa ucit aj zo seminarov: ak pochopis a nacvicis co len jednu vec skutocne do hlbky, velmi vela dalsich veci budes moct vyvodzovat prave z toho, co uz vies.

Miro
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

Příspěvekod fakt » stř 10. led, 2007 8:50

Miro

Tvé příspěvky na mne působí jako sklenice vody na poušti. Jsou odborné, důvěryhodné a silně motivační. Mám na Tebe jednu otázku: kolik času ve Tvém tréninku zabírá jibeigong?
Děkuji
fakt
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 1363
Registrován: pon 02. led, 2006 0:00

Příspěvekod sun » stř 10. led, 2007 11:38

Miro píše:Hosi, samozrejme Vas nechcem znechutit,


Tak mne si neznechutil, ale naopak. Nemám, co bych k tomu dodal. Díky moc, za takové příspěvky.
sun
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 285
Registrován: čtv 20. bře, 2003 0:00
Bydliště: Zlín

Příspěvekod Miro » stř 10. led, 2007 14:25

Fakt,

zvycajne medzi 50-70%.

Miro
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

 

Příspěvekod JRup » stř 10. led, 2007 15:48

Miro,

nastokrát díky za patrně jeden z nejvýživnějších příspěvků o Taijiquan.

Realitou opravdu je, že tuishou, sestavy pro dva apod. se v mnohých školách praktikují již po 1-2 letech.
Líbí se mi body týkající se postupu-vývoje praxe a chtěl bych se optat:
1. Jak chápat ta procenta-body? Jsou to procenta vývojového stupně nebo toho kolik času danou problematikou při tréninku trávit?

2. bod 2 "variacie postojov obohatenych o momentum, 30-50". Jak to chápat a jak je myšleno momentum?

3. Ta kniha "Zanikající wushu" je patrně jenom v čínštině, že?

Díky, J.
JRup
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 296
Registrován: pon 20. bře, 2006 0:00

Příspěvekod Rob » stř 10. led, 2007 17:01

2 ukropcany pokud jsem spravne pochopil Mira tak nam chybi zaklady a bez nich cvicit tuishou nema smysl.

Navic tuishou by melo byt procvicovani vnimani a ne sparing.
R.
ps: ucitel nas taky na tuishou nepousti takze na tom asi neco bude :oops:
Rob
diskutér - nováček
diskutér - nováček
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 22. zář, 2004 23:00

Příspěvekod Rob » stř 10. led, 2007 17:20

ok, jen jsem to preletl a uz odpovidal :)
Rob
diskutér - nováček
diskutér - nováček
 
Příspěvky: 41
Registrován: stř 22. zář, 2004 23:00

Příspěvekod Miro » čtv 11. led, 2007 13:35

JRup,

1. Jak chápat ta procenta-body? Jsou to procenta vývojového stupně nebo toho kolik času danou problematikou při tréninku trávit?

Percenta vyvojoveho stupna. Nula je naprosty zaciatocnik, 100 je niekto, kto taijiquan rozumie, vie ho solidne predviest a dokaze sa s nim aj ubranit. To znamena, ze prvych 30 casovych jednotiek (tohto procesu od 0 do 100) by mal clovek stravit cvicenim zakladov, dalsich 20 cvicenim momenta, dalsich 10 cvicenim vybranych pohybov atd. Je to vsak iba moj osobny nazor, na zaklade mojich praktickych skusenosti, ale aj tak to neber uplne do puntiku, ono sa to tiez moze prekryvat. Je to aj hodne individualne, niekto ma lepsie dispozicie a ide rychlejsie, iny sa trapi na zaciatku dlho a potom ide rychlejsie, dalsi je furt iba na tom zaciatku... A ini ucitelia to mozu citit a ucit inak, ovsemze.

2. bod 2 "variacie postojov obohatenych o momentum, 30-50". Jak to chápat a jak je myšleno momentum?

Prepac, ale to nepatri na web. Prilis komplikovane a IHTBS (it has to be shown).

3. Ta kniha "Zanikající wushu" je patrně jenom v čínštině, že?

Je len v cinstine a je to uplna novinka, kniha (trosku rozsirena verzia toho, co visi na nete) sa zacala predavat iba pred mesiacom, takze ziaden preklad zrejme este neexistuje, je aj dost narocna na preklad, takze si nemyslim, ze sa preklad objavi coskoro, bohuzial.

Miro
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

Příspěvekod Janoj » čtv 11. led, 2007 15:02

Miro,
super a hodně poučný. Při čtení tvého příspěvku jsem si ale uvědomil, že mám problém s významem čínských slov „jin“ a „jing“. Jsem si jist, že tady slůvkem „jin“ nemyslíš jeden z protikladů duality jin-jang. Ale tím moje jistota bohužel končí. Nemohl bys mi a tím, prosím, pomoci - nějak tak hezky a přehledně, jak jsi tady vysvětlil pojem „peng“ .

Ještě pak v následujícím úryvku z tvého příspěvku:

Napriklad mabu (a ine zakladne postoje) nas naucia ako viest silu z chodidiel do huiyin a dantian. Ine cvicenia (v bague napriklad Swinging arms, shuaishou) zase potlacia silu z dantian po niektorych zo siestich zakladnych drahach skrz trup do ruk (to su dve drahy na hrudnej strane, dve drahy na chrbtovej strane a po jednej strane na kazdom boku trupu) - napriklad Yang taijiquan casto (i ked nie vzdy) preferuje chrbtove drahy, wingchun hrudne atd.

mám problém s pojmy „síla“ a „dráha“. Jako dráhu si dokáži představit jing – kanál, meridián, kterým proudí qi v našem těle, ale tam končím, bohužel.

Ještě jsem se také chtěl zeptat na to "momentum", ale když to nejde touto cestou odpovědět, tak prosím jen jestli můžeš naznačit, zda to souvisí např. s nějakým pohybem v postojích nebo prací (činností) nějaké části těla. Fakt už ten samotný název vzbuzuje záhadu, proto jsem také tak zvědavý. :) Pokud to ale takto nejde nějak přiblížit, tak to pust z hlavy a já se tě pak zeptám, až se zase osobně setkáme.

Díky předem za tvojí trpělivost a čas.
Honza
Janoj
pokročilý diskutér
pokročilý diskutér
 
Příspěvky: 138
Registrován: pon 11. pro, 2006 0:00
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod Miro » čtv 18. led, 2007 6:26

Janoj,

mám problém s významem čínských slov „jin“ a „jing“. Jsem si jist, že tady slůvkem „jin“ nemyslíš jeden z protikladů duality jin-jang. Ale tím moje jistota bohužel končí. Nemohl bys mi a tím, prosím, pomoci - nějak tak hezky a přehledně, jak jsi tady vysvětlil pojem „peng“ .

To chce samostatnu temu s nazvom Cinska terminologia, vydrz par dni, pliz. Strucne: jin (slovenska a ceska vyslovnost ťin) je sila (presnejsie vnutorna sila) generovana slachami, ale iny znak jin (ťin) znamena slachy, kym jing (ťing) je jedna z troch zakladnych energetickych zloziek cloveka: jing - qi - shen (ťing - čchi - šen), esencia - energia - duch. Okrem toho jing (ťing) je aj oznacenie klasickeho textu ci knihy - napriklad Yi jin jing (I ťin ťing) je klasicka kniha (jing) o premene (yi) sliach (jin).
Yin a yang (jin - jang) su dve polarity ci mody taiji, je to teda o niecom uplne inom.

mám problém s pojmy „síla“ a „dráha“. Jako dráhu si dokáži představit jing – kanál, meridián, kterým proudí qi v našem těle, ale tam končím, bohužel.

V tomto pripade sila a draha je v podstate to iste. Sila nejestvuje bez drahy (ok, smerovania) a hovorit o drahe sily bez samotnej sily nedava zmysel. Okrem 12 meridianov, 12 jingmai, ktorymi prudi qi, vsak v tradicnej cinskej medicine (TCM) existuje aj 12 slachovych drah, 12 jinjing (su popisane napr. v knihe Lingshu, co je 2. cast Vnutornej knihy Zlteho cisara = Huangdi neijing, co je najzakladnejsia kniha TCM - ale kedze na rozdiel od meridianovych drah tradicne neboli kreslene, iba velmi malo ludi o nich vie). Onych 6 drah, ktore som tu popisal, su v podstate zjednodusenim tychto 12 slachovych drah. Tieto slachove drahy prebiehaju kontinualne celym telom (zapadna medicina sa este stale nenaucila tomu prikladat dolezitost, ked si pozries rozne anatomicke prirucky zapadnej mediciny, nikde nenajdes ziadne obrazky ci popisy slachoveho systemu celeho tela v podobnom style ako existuju celistve obrazky ci popisy kostneho, svaloveho, nervoveho systemu atd.) a su vlastne riadiacim prvkom prenosu sily v ludskom tele (z hladiska TCM).
Okrem toho, iste poznas termin Liu he (6 "harmonii", tazko to prelozit jednoznacne, mozes to chapat aj ako 6 spojitosti). V cinskych BU existuju 3 vonkajsie (ramena su v harmonii s bedrami, lakte s kolenami a zapastia s clenkami/kotnikmi) a 3 vnutorne harmonie (srdce s myslou, mysel s qi, qi so silou). Z posledneho spojenia (qi je v harmonii so silou) vyplyva, ze kde je qi, tam je sila, alebo inak, ze qi vedie silu (podobne ako srdce vedie mysel a mysel vedie qi). Takze by Ti to uz malo byt relativne jasne.

Ještě jsem se také chtěl zeptat na to "momentum", ale když to nejde touto cestou odpovědět, tak prosím jen jestli můžeš naznačit, zda to souvisí např. s nějakým pohybem v postojích nebo prací (činností) nějaké části těla. Fakt už ten samotný název vzbuzuje záhadu, proto jsem také tak zvědavý. :) Pokud to ale takto nejde nějak přiblížit, tak to pust z hlavy a já se tě pak zeptám, až se zase osobně setkáme.

Vsimni si, kde momentum bolo zaradene - bolo to za statickymi postojmi, ale pred vybranymi pohybmi. Takze je jasne, ze to ma nieco spolocne s tym, ako sa (spravne) hybat, ako generovat silu pre pohyb a pohyb obecne. V bojovych umeniach sa na premiestnenie tela nepouzivaju nohy (pretoze su prilis pomale), ale prave momentum. Momentum sa potom da chapat v dvoch zakladnych rovinach: ako telesne momentum, a ako momentum mysle. Viac o tom nechcem hovorit, sorry, to su "secrets" o ktorych vie velmi malo ludi, povieme si to niekedy na dalsom stretnuti.

Miro
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

Příspěvekod Raptor » čtv 18. led, 2007 9:25

Výborný příspěvek, Miro, je o těch šlachových drahách někde nějaká podrobnější literatura ve slovenštině/češtině/angličtině?
Martin
香港楊家太極拳 / Heung Gong Yeung Gar Tai Gik Kuen
admin
http://www.taijiquan.cz
http://www.yangtaiji.com
Raptor
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 553
Registrován: ned 12. zář, 2004 23:00
Bydliště: Brno

Příspěvekod Miro » čtv 18. led, 2007 10:16

Raptor,

bohuzial, ani len v anglictine, nieto uz v cestine ci slovencine. Ziadne knihy a nic ani len na internete (naposledy som hladal asi pred polrokom, skus, ak nieco najdes, daj vediet). A minimalne aj v cinstine - lekari TCM o tom vedia, ale kedze vacsinou zase nepraktikuju bojove umenia, nie je im celkom jasne, k comu je to dobre - a vacsina bojovych umelcov zasa nestuduje TCM az tak do hlbky. Takze iba par clankov ci pasazi v knihach venovanych TCM, pripadne bojovym umeniam. Dokonca aj Lingshu (kedze ta kniha sa zaobera takmer vylucne akupunkturou) existuje tusim iba v jedinom preklade do anglictiny, vsetky ostatne preklady Huangdi neijing obsahuju iba preklad prveho textu Suwen, Proste rozhovory.

Miro
Miro
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 758
Registrován: pát 28. bře, 2003 0:00

Příspěvekod fletcher » čtv 18. led, 2007 11:37

raptor,

nejake iformacie a nakresy ohladom slachovych drah najdes tusim v druhom diely Ando Vladimír KLASICKÁ ČÍNSKÁ MEDICÍNA .
fletcher
diskutér - nováček
diskutér - nováček
 
Příspěvky: 42
Registrován: čtv 20. bře, 2003 0:00

Příspěvekod Raptor » čtv 18. led, 2007 11:53

Zdarec,

o tom Andovi jsem si mysel, že to tam bude, ale bohužel jsem půjčil všech 5 dílů přítelkyni, tak se nato nemůžu podívat. Jinak něco jsem na netu našel, není to ale nic moc:

1. Ling Shu, Or, the Spiritual Pivot
2. http://www.lingshuacupuncture.com/
3. Neúplný překlad Su-wen, Ling-shu a Nan-jing do angličtiny, ale o šlachách tam není nic ...

Rodger-Withers S. Understanding acute disharmonies of the channel sinews. Am J Acupuncture. 1999;27:141-149.:
Channel sinews, Jing Jin, are also translated as muscle sinew channels or musculotendinous channels. These 12 channels are superficial, in contact with the outer environment, overlay the pathways of the 12 main meridians, and play a protective role. They do not connect with the organs, but do communicate with the Jing Well points. Their functions include binding the bones, joint movement, and muscle flexion. They carry defensive energy (Wei Qi). Symptoms relating to them, when full, include spasms, contractions, and edema, usually Yang, with redness, heat, and pain. Emptiness can be indicated by poor muscle tone, wasting, cold and pale surface, and dull, deep pain. Analysis of some ancient texts regarding channel sinews is given. TCM pathology includes wind and cold attack depriving muscles of warmth and nourishment with wandering pain, twitching, itching, tremors, and sweating. Cold regions are more likely with chronic disharmony. Qi and blood stagnation can lead to sudden sharp, cramping pain. The surface can be cold and pale, but can also generate heat and redness with time due to conflict of Wei Qi and cold pathogen. Wind-heat causes floppy muscles and atrophy and impotence when the genital region meridians are involved. A table lists symptoms of sinew channel invasions by wind, cold, heat, and dampness.
Martin
香港楊家太極拳 / Heung Gong Yeung Gar Tai Gik Kuen
admin
http://www.taijiquan.cz
http://www.yangtaiji.com
Raptor
mistr diskutér
mistr diskutér
 
Příspěvky: 553
Registrován: ned 12. zář, 2004 23:00
Bydliště: Brno

Další

Zpět na čínská bojová umění a sporty...

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků