Prosel jsem zpetne prispevky – a nechapu jedine – pro me docela zbytecnou hysterii tohoto fora...
Zaprve – asi by bylo dobre, jasne od sebe odlisit dve veci: Kvalita – i.e. funkcnost, efektivita, ucinnost… stylu vyucovameho panem Madlem. Pokud jsem ale dobre cetl, tak to tady snad nikdo nezpochybnuje. Na internetu to navic jiste posoudit nelze, lze-li to vubec jakkoliv jinak.
Vetsina dotazu a odpovedi tu smeruje na vztah “Tenshin Shoden Kosuryu” – stylu, ktery je nekde deklarovany jako tradicni japonske umeni, sahajici pres Takedy az k Minamotum nekam do 11. stol, jinde definovaneho jako stylu, ktery pan Madl zalozil na zaklade sveho cviceni, praxe a profese bodyguarda. Tedy otazky smeruji na styl „Kosuryu“ a jeho vztah k Japonsku, japonskym tradicnim BU, pripadne jinym japonskym tradicnim umenim.
Jelikoz se tu dotazujici opiraji vetsinou o fakta uvedena budto autorem v knihach s tematikou “Kosuryu” nebo o info bezne dostupne na verejne pristupnych internetovych strankach – myslim si, ze prave takovahle - a podtrhuji slovo SLUSNE vedena diskuze - v pritomnosti autora knihy i stranek - muze jedine prospet - jak veci same, tak autorovi.
Dekuji panu Madlovi za reakce na minuly prispevek - sec formou SZ. Nicmene jsem rad, ze se shodneme - ze vyse uvedena data jsou pravdiva, ze mnou i jim zminovane osoby nejsou tajne, a ze si zcela jiste nezaslouzi byt vlaceny internetem v nejakych podobnych pochybnych souvislostech.
Plne respektuji jeho prani jeho odpoved zde nezverejnovat. Necht vsak i on prosim pochopi - v intencich SZ mu jako odpoved odeslane - nutnost mu odpovedet verejne.
Tedy:
KDO JSEM – predpokladam ze jiz pan Madl vi. Pro ostatni – ve skole pana Madla jsem cvicil a po cca 8 letech (2000/2001 +/-) jsem z dojo budto: odesel za lepsim, zbabele utekl, byl “zapouzdren a vyhojen” nebo jsem jenom docasne mimo... Nevim, verzi jsem slysel nekolik. Kazdopadne ubezpecuji, ze v tomhle se tady hnipat nebudu – a stejne jako v minulem prispevku neuvadim nic, co by se nedalo kymkoliv overit.
Jelikoz predpokladam, ze treti otazku v prvni SZ adresovane Mamushimu, tedy kde je v jeho zpusobu zastitovani se japonskymi uciteli problem - pan Madl myslel vazne, pokusim se mu odpovedet co mozna nejpodrobneji.
Klasterni Skola NAGOMI.
Nazev Nagomi je skutecne odvozen ze jmena jiz panem Madlem vyse zminovaneho ucitele – Shigeyamy Shimeho. Jedna se o kjotskeho herce frasek kyogen, jehoz krestni – lepe umelecke jmeno – se pise znaky 七五三 – Ktere se sice ve jmene ctou jinak, ale lze je cist tez jako cislovky 7 – 5 – 3 tudiz NAna – GO - MItsu. Odtud NA – GO – MI.
Tenhle clovek v Praze vedl seminar tradicniho divadla, jehoz byl pan Madl spoluorganizator. Az potud neni rozpor. Zasadni vsak je - a pokud to panu Madlovi v srpnu 2000 uniklo tak pripominam jeste jednou, - ze jmeno NAGOMI bylo v CR zanechano k pouziti
1) VSEM PARTICIPUJICIM NA DILNE, - nikoliv pouze jemu – zde beru z pomerne zavadejici to sluvko “MI”
2) S VEDOMIM PANA SHIGEYAMY POUZE PRO HRANI JAPONSKYCH FRASEK KYOGEN – jichz je pan Shigeyama ucitelem. (Ano, pan Shigeyama ma 4.dan kendo - a prave z toho titulu by si opravdu nedovolil na mezinarodni urovni vyucovat ci snad nehoho poverovat vedenim skoly v oblasti BU)
Jiste, muzeme se patrne pohadat o mnoho spornych – ci chcete-li osobnich bodu, presto - pokud pan Madl nekde uvede hru “Asketa zlodejem tomelu” s tim, ze se jedna o japonskou stredovekou divadelni frasku nastudovanou pod primym vedenim ucitele 600 let stare skoly Okura, nemohu proti tomu namitat vic, nez ze by dle platnych zakonu CR mel o dane akci minimalne informovat majitele autorskych prav na preklad hry.
Pokud vsak pan Madl od pana Shigeyamy – znovu opakuji HERCE – odvodi vyse uvedenym zpusobem nazev skoly, pod kterym vyucuje kenjutsu, aikijutsu, kaligrafii... tedy veci zcela nesouvisejici - kde se prohlasi za SHIHANA skoly, ci dokonce ve svem profilu na netu uvede titul HANSHI (
http://centrum.meditace.com/Kodo_san.html), pricemz do meziclanku pak vsune mlhu ( viz. odpovedi na Patrikem jasne polozene otazky o stranu drive) a nasledne veskere sve aktivity vysvetli tim, ze preci jiz samotny nazev skoly NAGOMI pochazi z Kyota a o ostatnim se bavit nebude, tak stavi pana Shigeyamu do situace, kdy on vlastnim jmenem - a aniz by to tusil - zastituje neco, co v CR ani nikde jinde nikdy nevyucoval.
Pana Madla bych chtel docela vazne upozronit, ze pokud by si tuhle “zkratku” ci „osli mustek“ tak, jak predvedl na tomhle foru a na svem webu, dovolil v Japonsku - uz by patrne jak on, tak i jim “pouzity” ucitel - toto jednani musel vysvetlovat pred soudem.
Jelikoz predpokladam, ze k tomu vsemu mozna doslo omylem - a pan Madl patrne netusi, ze na rozdil od vseobecne pouzivaneho terminu sensei (pro jakehokoliv ucitele - klidne i pro nej - naprosto bez pripominek) je napriklad jim pouzivany titul SHIHAN presnou definici, titulem, znamenajicim “zaruka kvality” dokonce i v prenesenem vyznamu nazvem certifikatu, pro jehoz obdrzeni jsou stanovene presne podminky – jako treba pro absolvovani univerzity, o titulu HANSHI pak radeji nemluve - dovoluji si tento priklad rozvest takhle do detailu a pana Madla se na oplatku zeptat, zda-li by mi takovehle nakladani se jmeny techto japonskych ucitelu MELO pripadat V PORADKU a zda-li si opravdu mysli, ze je nezbytne nutne zachazet az takhle daleko…
V pripade, ze by snad nekdo mel zajem ma slova overit – Necht navstivi tez treba Magistrat Hl.m. Prahy ci organizaci OPEN SOCIETY FUND PRAHA, coz jsou instituce, ktere na zde popisovany divadelni projekt v roce 2000 poskytly grant. Z tohoto titulu tam jsou pomerne presne zpravy o projektu – kdo se jej ucastnil, kdo daval doporuceni pro grantove rizeni (Divadelni Ustav a FFUK), kdo se o cely projekt staral a kdo byl uveden jako garant kvality – a zejmena, co se behem celeho projektu delo. Bude-li se nekdo do patricnych mist obtezovat a dokumentaci se mu podari vyzadat, muze zjistene porovnat s tim, jak NAGOMI (Tehdy jeste ne Nagomi, ale dnes jiz zrusene o.s. VIDENTES – spolecnost pro studium kultury, estetiky a moralky) startovala a jak vypada dnes.
Klaster Senshinji
Bohuzel, ale velmi podobne schema plati i pro zenovy buddhismus skoly Soto… Zde ale z mnoha duvodu do podrobnosti nepujdu – protoze jediny, kdo muze na tuhle “hadomnisi disputaci” jeste doplatit - je jen a jen skola Soto – a o to mi jde uplne ze vseho nejmin...
Pouze bych Jikana Kodo rad upozornil, ze je jisty rozdil mezi prezentaci sve osoby jako “mnich, jenz v ramci obradu Tokudo slozil docasne novicke sliby”, coz zcela presne odpovida tomu, co jsme pan Madl i ja po absolvovani jednoho tridenniho (1999) a jednoho desetidenniho seminare (2000) v Praze 23.3.2000 udelali – (coz mi vubec neprijde malo a nijak to nebrani ve vedeni zazenu pro verejnost) a prezentaci “knez, predstaveny oficialniho vycvikoveho klasatera” – coz je vyklad, ktery takhle uvedeny povazuji tez za krajne zavadejici a tedy asi jen nejakym nedorozumenim se vyskytujici se na ruznych internetovych strankach dnes.
Pokud by si to snad pan Madl pral, tak mu mohu zaslat ci nekam na internet umistnit preklad patricnych casti cirkevniho prava - kanonickeho kodexu skoly Soto, kde je rozdil mezi “mnichem novicem” a “knezem” ci dokonce “predstavenym klastera, osobou vedouci oficialni misii v zahranici” popsan pomerne jasne, vcetne docela silenych podminek pro zisk tohoto statutu, na ktere bohuzel, ani pan Madl, ani tenhle Mamushi nedosahuji...
Pokud by nekoho snad vazne zajimalo, kolik je kde v CR "Oficialnich vycvikovych klasteru skoly Soto" necht zkusi tyto dva linky:
http://www.sotozen-net.or.jp/kokusai/e_jiin.htm#Europe
http://www.soto-zen.net/
a necht neni prekvapen, pokud v seznamu CR vubec nenalezne.
Na tomto webu jeste zminovanou navstevu “mistra Kenjutsu”, pozdeji “Kendo” – pana Iidy - tu uz zminim jen strucne. Je mi asi prilis smutno. Strucne jen tolik, ze potud, pokud se budeme bavit o navsteve Japonskeho ucitele kendo, Mistra Akio Iidy, o jehoz erudici opravdu neni pochyb (viz prispevek vyse) behem jeho dovolene v CR u pana Madla v dojo – tak opravdu obdivoval zejmena “drsne spartanske” podminky tehdy jeste maleho dojo a obrovsky zapal cvicicich lidi. Taktez vzpominal na sve cviceni po 2. sv. valce, rikal, ze se mu v dojo libi atmosfera a ze takovyhle dojo ani v Japonsku mnoho neni. Mam-li byt doslovny - tak s tim, ze pan Iida na zaver sve navstevy pronesl:
"Děkuji Vám, byl jsem velmi skleslý, ale nabral jsem zde velkou energii a je mi o mnoho lépe, než mi od rána bylo. Cítil jsem se ve Vašem dójó, jako bych ani nebyl v cizí zemi, ale jako bych byl v nějakém starém Dójó v Japonsku.
souhlasim bezebytku. Jsem presvedcen, ze ten clovek to tehdy myslel velmi uprimne a sam mam za to, ze to setkani melo velike kouzlo.
Pokud vsak pan Madl podava tuto udalost tak, jak je zachycena v “Zivem ostri” a popsana v jednom dalsim foru na tomhle webu – tedy, ze z ni ctenar implicitne vyvodi pana Iidu jako jakousi referenci na "pravost" ci "autenticitu" CELEHO STYLU , nebot v knize se mluvi o Iidove prekvapeni technikami, se kterymi by udajne "gaijinove" ( v japonstine pejorativni, pomerne hanlive oznaceni cizince. Dosl. "ten z venku", "cizak". pozn. aut. ) nejakym rizenim osudu nemeli prichazet do kontaktu - tak ji sam dava ranu a stavi ji do svetla, ze ma podobnou vypovidajici hodnotu, jako kdyby treba (necht promine) zde vsemi oblibeny Player - nebyl z CR, ale treba ze Surinamu a svoji jednou navstevou v Hanumanu (mimo jine - pricemz V Hanumanu nepochybne byl, skutecne zapasil s mistry CR, skutecne se mu dostalo pouceni od trenera tech mistru – a podle vseho skutecne toho trenera prijemne prekvapil, kolikrat to sel zkusit znova...) - podkladal svoji komplexni zpusobilost ucit v Surinamu Jet kune do... A bude-li tou dobou panu Machackovi 72 az 78 let, myslim, ze asi nebude jeho hobby sledovat internetove diskuze na druhe strane Zemekoule v naprosto nesrozumitelnem jazyce a pripadne je nejak komentovat...
Tohle prirovnani samozrejme hooodne kulha a necht to nikdo nechape, ze pana Madla stavim na roven s Playerem, o nemz navic nevim absolutne nic vic, nez co pise na tenhle web. Ci jakkoliv srovnavam Jet kune do a Kosuryu. Uvadim to sem jako priklad k zamysleni, co vsechno lze vyvodit z jedne navstevy a je -li tedy nutne stavet pana Iidu - ucitele KENDO - jako zastitu pro starobyle techniky Aikijutsu.
Jenze pozor – tady pojednani o setkani Iida – Madl ukoncit nelze. Tenhle pribeh ma jeste druhou stranu - a ta v tomto pripade neni URA, ale zde jednoznacne OMOTE. Jsem nepochybne presvedcen, ze pan Iida, jiste autenticky ucitel japonskeho BU, reagoval takhle vstricne nikoliv PRESTO, ale PRAVE PROTO – ze mu pan Madl opravdu netvrdil, ze jeho skola "primo pres Takedy saha az do 11. stol k Minamotum", "ma 260 technik taseni mece v zakladnim tvaru", nebo ze "tomuto cviceni nelze porozumet bez soucasneho studia esotericke praxe Shugendo" ci pan Madl se opravdu nepredstavil jako HANSHI... Mozna, ze by bylo dobre, kdyby tenhle posledni odstavec uplne nezapadl a treba poslouzil panu Madlovi jako jakysi koan... Mozna kvuli tomuhle odstavci to cele pisu...
Takze pokud to shrnu – pokud se tu snad nekdo nekdy posmival panu Madlovi kvuli jeho puvodu, rodine ci cemukoliv takovemu, co je naznacovano o par stranek vyse – tak myslim, ze vsechny citici i myslici bytosti na tomhle foru i jinde asi prispevky tohoto typu lidi odsunou tam, kam patri.
Dal myslim, ze naprosto nic nebrani panu Madlovi, aby ucil svuj bojovy styl, ucil lidi strilet, ridit, predaval jiste cenne zkusenosti (zcela bez ironie), ktere kdy kde nasbiral, a ani aby se podelil o sve zazitky s praxi theravadoveho, esoterickeho ci zenoveho buddhismu. Mozna, ze jeho zaci prave stoji u zrodu skoly, kterou nam budou casem Japonci zavidet – treba podobne jako mistry rodiny Gracie z Brazilie.
Pokud pan Madl chce navazat, pouzivat, do sve skoly zaclenit - nejaky system jiz existujici, nerku-li tradicni – jiste mu tez nic nebrani. Snad jej ale neprekvapi, ze v tom systemu jsou zachovavana urcita pravidla. Pravidla, ktera jsou nekdy asi zbytecne prisna – nicmene stylu, skole ci jak chcete - pomohla prezit nekolik staleti valek a 150 let trzni ekonomiky… A ze dodrzovani techto pravidel je vyzadovano asi stejne, jako si treba titul MUDr. nejde dat pred jmeno na zaklade toho, ze ma clovek (byt klidne opravneny) dojem, ze toho vi o medicine hodne…
I ja preji vsem zucastnenym mir...
To: Kusa,
Bezucelne zaparanie a zhadzovanie ludi, ktori uz nieco napisali, a dokonca aj toho dost urobili (urcite viac ako ty) po internetovych forach akurat svedci o tvojej neschopnosti, teda zatial. Sak vydaj nieco a potom uvidime ako obstojis u kritikov
Kuso, podivej. Nevim, jak na Slovensku, ale v CR se uz nekdy na stredni cetl jako povinna literatura F.X Salda (prosim, nepoplet to s J.X.Dolezalem…) a jeho pojednani o kritice. “Kritika boriva a tvoriva” se to jmenuje a vyslo nekdy kolem 1918 +/-… Tenhle vseobecne uznavany kritik tam skvele a jak se zatim asi ukazuje, tak nejspis jednou pro vzdy, vyvraci zazity mytus, ze clovek - aby mohl napsat vecnou kritiku, musi nejdriv dosahnout tehoz, co autor, ktereho rozebira. Patrik vzal knihu tykajici se oboru, jemuz – nelze uprit ze rozumi. Jasne vypichnul otazky a zeptal se na ne primo autora. V intencich teto a jinych internetovych diskuzi velice slusne. To, co tady predvedl, byla kritika tvoriva. Kritika a pomluva opravdu (alespon v cestine) synonyma nejsou.
To: Geralt 1
patrik: už to tu bylo napsáno (kusa), víš toho opravdu hodně a dáváš jasné otázky na které očekáváš jasné odpovědi. Nicméně mám takový dojem, že pokládáš po internetu otázky člověku, kterého neznáš osobně - a úporně se dožaduješ odpovědí i na věci, které Tobě mohou připadat jednoduché a jasné, nicméně pro tázaného mohou být natolik osobní, že nepřipustí jejich zveřejnění na ANONYMNÍM DISKUZNÍM FORU.
Geralte, bohuzel, ale ve otazkach dotykajicich se Japonskych ucitelu (alespon tech zde zminovanych - od roku 1997 dal) opravdu neni nic, co by se muselo tajit. Tedy, pokud nema byt tajemstvim, co, kdo a kam az v “Nagomi” ucil.
…takhle mi to přijde jako neustále dokola opakovaná snaha o zpochybňování za každou cenu (podle vzorce NEDOSTANU JASNOU ODPOVĚĎ = ODPOVÍDAJÍCÍ ML®Í = NĚCO NENÍ V POŘÁDKU resp. ODPOVÍDAJÍCÍ JE PODVODNÍK).
Viz vyse i nize…
Možná se mýlím, ale není v Go Rin No ©o náhodou jedna ze zásad něco ve smyslu, že kritizování ostatních oslabuje karmu?
Mozna je, s jistotou to take nevim - a sam se nad tim snazim zamyslet. Ale prosim, pokud v Nagomi cvicis, Zkus se presne s timto dotazem obratit I tam, jestli prave tohle nemuze byt i jednou z pricin dnesniho stavu…
Poslední dotaz: Kolik je Ti let a co jaký stupeň (žákovský nebo mistrovský) jsi zatím dosáhl v BU?
Viz odpoved pro Kusu. Ty navic pusobis dojmem docela vzdelaneho a secteleho cloveka, tak myslim, ze by se Ti Salda mohl libit - pokud jsi to treba jeste necetl. (Tohohle “Mistra cesty pera” do CR jezdi studovat i Japonci)
p. Mádl: ®ivé ostří jsem četl, taky jsem nerozumněl zcela všemu, nicméně se necítím kompetentní k tomu, na cokoliv se vyptávat (neřkuli to zpochybnit)
necítím kompetentní k tomu, na cokoliv se vyptávat…Tohle mi (konkretne v tvem pripade) prijde docela skoda. Zeptat se na odborny obsah vazne neni ostuda – a pokud mluvis o „historii“, tak to uz vubec ne. Pokud prijdes v tradicni skole za ucitelem, vyjmenuje Ti sve ucitele a presnou linii, kam az te to bude zajimat. Japonsko je ostrovni zeme – a jak tak spoustu stoleti nemeli co delat a neresili zahranici, tak na tomhle bazirujou asi vic, nez by u nas leckdo dokazal predstavit… Navic, je v tom i jakasi ucta k lidem, jiz davno mrtvym lidem - pres jejichz zivot se k tobe dostava to nejcenejsi – celozivotni zkusenost jejich a nasledujicich generaci. Leckdy je takhle stale dal predavana, osvojovana a dolestovana zkusenost to jedine, co po jejich zivote i po staletich zustava. I proto existuje v japonskych tradicnich umenich (vcetne BU) cosi jako “deshiiri” – kdy se adept stava zakem ucitele – a vazne si nedovedu predstavit situaci, kdy by dotycny student (nerku-li ucitel) nebyl schopny/ochotny uvest jasne u koho, kdy a co studoval… (Asi v podobnym duchu, jako napr. libovolny cesky pokracovatel slechtickyho rodu nebude mit problem Ti rict, kdo a odkud jsou jeho predkove – nezavisle na pocasi, denni dobe, stavu na diskusnim foru ci prave panujici politicke situaci)
Internet možná není zlo, jak napsal Patrik, může ale v některých případech být jeho prostředníkem
V tom s Tebou bez vyhrad souhlasim. Stejne jako kniha, vysavac, novinovy clanek, automobil, mobilni telefon nebo abeceda...
TO: "Z"
Možná to sem nepatří, ale rád bych popsal svoji osobní zkušenost se zde několikrát zmiňovaným Wayne Muramotem. Tento pán začal vydávat časopis Furyu. Našel jsem si to na Internetu, objednal přes stránky Furyu.com., zaplatil roční předplatné. Časopis přišel - téměř rok staré jedno číslo. Potom už nikdy nic, bez jakéhokoliv vysvětlení. Pana Muramota jsem žádal o názor mailem i běžnou poštou. Odpovědi jsem se nikdy nedočkal, stejně jako vrácení peněz. Chápu, že podnikatelský zájem nemusí vyjít. Ale nechat si zaplatit předplatné, přitom vědět, že již rok časopis nevydávám a přesto se na Síti tvářit jako hrdý zastánce tradic starých Koryú? Dodávám, že peníze jsem platil kartou, tedy bylo na panu Muramotovi, aby si je sám strhl.
Toto jen na okraj toho, jestli se dá na Síti každému věřit podle toho, co tam napíše.
Nejsem si zcela jist jestli tusis, kam tohle forum posunes, budes-li zde duveryhodnost jednotlivych akteru podkladat argumenty, kdo si u koho co objednal, zaplatil - a taky treba bez vysvetleni nikdy nedostal…
To: Jendis
Doufam, zes docetl az sem. V ramci objektivity…
...but your counsciosness is all you, can take to your grave.