
jox píše:luen píše:Vetsina tzv. kanonizovanych pribehu jsou samo preklady poplatne dobe a 100% jsou preklady tendencne upravovane tehdejsimu nazirani na svet, vesmir atd ...
Vsechny tyto puvodne Sumerske eposy, nekdo "ukradl" a zacal je vydavat za sve ...
Viz. Epos o Gilgameshovi, Epos o Errovi, epos o Etanovi ... a 100 dalsich ze kterych se pozdeji zplacal tzv. stary zakon.
Tak se rozhodni, je Starý zákon splácaný ze starých věcí, nebo jsou ty příběhy jiné ("tendenčně upravené")?
Samozřejmě je to tak, že na půdorysu prastarých příběhů různé kultury vyslovovaly svůj názor na svět. Je zajímavé právě to, čím se liší, to ta kulturá má své. A u Starého zákona je to stejné.
To jen naše moderní doba lpí na autorských právech atd., a tak těmhle věcem už se nerozumí automaticky.
EDIT: No, trochu mi to připomíná i "autorská práva" a "značky" v BU.
luen píše:Dinosauri jsou dilem dabla, protoze jak je mili krestane dle krestanske doktriny svet starej???![]()
... Zeme je placata a basta
je stredem vesmiru ...
![]()
![]()
Luene, máš v tom trochu hokej. To si z křesťanů myslí jen pár ultrakonzervativních protestantských denominací v Americe. Tam je totiž možný všechno.Je to jako bys coby Číňan prohlašoval, že evropská státní zřízení jsou království.
Potom, ne, že by pro křesťanství byl nějak důležitý vědeckotechnický pokrok, ale někdy si zkus zjistit, kdo šéfuje vatikánské astronomické observatoři.
Vem do ruky dějepis, a dočteš se, že Cyril s metodějem tu našli západokřesťanské kněze, a první křesťané na našem území byli podle archeologů vojáci (!! - toto téma) římských legií.luen píše:Mimochodem staci se podrobneji podivat na to jak probihala prvni vyprava krestanu do Cech (Cyril a Metoděj). ...
kamiwaza píše:Yahoma píše: To, že Ježíš zemřel bylo jasný, dokonce voják se o tom přesvědčil posledním vpichem kopím. Podezírat tehdejší vojáky, kteří měli bohatou zkušenost z násilnou smrtí, že nepoznají kdy člověk zemřel a kdy ne mi přijde trochu troufalý
Četl jsem, že to bodnutí, jak ho známe mi, znamenalo v originále jen povrchové říznutí, žádné propíchnutí srdce. Ten kdo provedl to "bodnutí", nebyl Longius, posléze jmenovaný biskupen? To je mi ale náhoda.
To že Joshuazemřel není až tak úplně jasné (z Bible známý citát osob v bílých šatech: "Proč hledáte živého mezi mrtvými." (má se zato, že to byli Esejci, k nímž snad Ježíš patřil), dále to rychlé sejmutí z kříže, nepolámání končetin, rychlé skonání, podávání omamných prostředků ... Já si myslím, že to zas tak jasné není.
Další věc, pokud by Ježíš zmizel (jako duch), tak by se nemusel odvalovat ten kámen a když přišel mezi své "vyvolené" resp. se jim zjevil, tak ho ani nepoznali (protože byl celý oteklý od trnové koruny a z mučení) a dokonce si mohli do jeho ran vložit ruce (protože před nimi stál z masa a kostí). To nenaznačuje, že by se rozloučil se světem v době svého ukřižování, ale asi až někdy později, někde v klidu a bez médií![]()
A to zmrtvých vstání je i v Bibli nazýváno vzkříšením ne? A když někoho vzkřísíme po KO způsobené úderem, tak to přece také neznamená, že někdo vstal z mrtvých, nebo jo?
Někdo zmínil z recese Aštarovu flotiluO té je ve starém zákoně. Už si to moc nepamatuji, ale ty příběhy jasně ukazují, že se během vzniku člověka se dělo něco mimořádného (možná nějaké genetické úpravy na opicích, kdo ví co se tehdy stalo?). Ten Bůh mohl být klidně Aštarův praděda
ale to už je příliš mimo mísu.
Jinak si myslím, že křesťanství není v rozporu s BU, až teda na výjimky, které mají odpor ke všemu tělesnému, ale to není otázka sem do diskuse, ale spíš pro Doc. Chocholouška
jox píše:Podívej Luene, klidně si věř nějakému dobrákovi, co zná Ježíšovo jméno líp než jediný dobový literární pramen, pochybuje o schopnosti římského vojáka otestovat mrtvolu, a ví nejlíp jak se balsamuje tělo, klidně si jako malé děcko nevnímej zajímavosti variant prastaré literatury, věř si "badatelům", co si myslí, že ty věci v synagogách 7.stol.n.l. byly nějaké oltáře a vyvozují z toho henoteismus (nebo sis to možná popletl se 7.stol.př.n.l., kdy sice nebyly žádné synagogy, ale zato králové Judska opravdu na posvátných místech i v jeruzalémském chrámě uctívali jak Jahveho, tak Ištar/Aštartu/Asherah (toto jsi napsal správně), než mojžíšský monoteismus v židovství zvítězil), klidně si mysli, že křesťané mají nebo měli nějakou jednotnou doktrínu na to, jak je starý svět (určitou dobu se to u některých církvích/kulturách prosazovalo jako vůdčí znalost - a kdo vehementně prosazoval něco jiného a vyvozoval z toho náboženské důsledky, měl dost problémy; ale nedostalo se to pokud vím nikdy do křesťanské doktríny) a že si třeba i dnes myslí, že země je placatá.Je mi to tak trochu jedno.
Ale i kdyby země byla třeba trojúhelníková a žádný žid monoteista nikdy neexistoval, máš něco k tématu "Křesťan a BU", nejlépe "Může křesťan (křesťansky žijící) cvičit BU, a v sebeobraně, ve válce, nebo jako policista někoho zabít?"
O zabíjení v BU právě obvykle jde. Ale třeba právě nejde o vraždění.cudles píše:Nejde o zadne zabijeni![]()
Také si myslím.cudles píše:Kazdy normalni clovek,at uz je krestan,ci jakehokoliv jineho vyznani dle meho nazoru muze cvicit BU,
Vůbec si nemyslím, že je to tak automatické. Nenuť je k tomu.cudles píše:ale hlavne kazdej normalni clovek jakehokoliv vyznani by mel branit sam sebe,a sve blizke,pripadne i nekoho ciziho pokud je ohrozen,prepaden![]()
Bránit? Takové vlastně neznám. Ale některá (buddhismus i křesťanství, a snad i jiná) obsahují takové ideály, že k tomu někdo může dojít jako k něčemu, co je pro něj vhodné. Vymývání bych v tom neviděl.cudles píše: A zadne vyznani by mu v tom nemelo branit a pokud tomu tak nekde je,pak to pokladam za sektu a vymyvani mozku toho nejhrubsiho zrna
jox píše:Vůbec si nemyslím, že je to tak automatické. Nenuť je k tomu.Klidně v nějakém náboženství nebo filosofii můžeš dojít k tomu, že ti obrana svého života nebude stát za to, aby ses pošpinil zabíjením kohokoli. A nevidám na tom nic divného. Akorát si to umím představit spíš u mnicha, který není přímo zodpovědný za svou rodinu, město, zemi atd. Takový člověk na druhou stranu na sebe samozřejmě nesmí vzít zodpovědnost za někoho jiného.
Řekl bych, že pro ně to jsou možná podobně špatné možnosti, ale ne stejně špatné možnosti. A nebo takového útočníka mají tak trochu za přírodní katastrofu nebo bakterii malárie nebo čeho. Stejně blbou, stejně nebezpečnou, stejně neodvratnou. Možná zas až tolik nerozlišují mezi takovouhle smrtí a jinou.krovak píše:poznamenam, ze v "normalnom" ponimani take nieco ma trosku diskutabilny vysledok, pretoze ak je dovod pre nebranenie sa to ze by som ublizil inemu tak tym vlastne ublizujem sebe (tym chcem povedat, ze vlastne stojime pred dvoma podobne zlymi moznostami - ublizim inemu, alebo ublizim sebe) - co samozrejme neznamena, ze sa tomu nedalo predist uplne inak, ale to je druha story
jox píše:O zabíjení v BU právě obvykle jde. Ale třeba právě nejde o vraždění.cudles píše:Nejde o zadne zabijeni
Také si myslím.cudles píše:Kazdy normalni clovek,at uz je krestan,ci jakehokoliv jineho vyznani dle meho nazoru muze cvicit BU,Vůbec si nemyslím, že je to tak automatické. Nenuť je k tomu.cudles píše:ale hlavne kazdej normalni clovek jakehokoliv vyznani by mel branit sam sebe,a sve blizke,pripadne i nekoho ciziho pokud je ohrozen,prepaden![]()
Klidně v nějakém náboženství nebo filosofii můžeš dojít k tomu, že ti obrana svého života nebude stát za to, aby ses pošpinil zabíjením kohokoli. A nevidám na tom nic divného. Akorát si to umím představit spíš u mnicha, který není přímo zodpovědný za svou rodinu, město, zemi atd. Takový člověk na druhou stranu na sebe samozřejmě nesmí vzít zodpovědnost za někoho jiného.
Bránit? Takové vlastně neznám. Ale některá (buddhismus i křesťanství, a snad i jiná) obsahují takové ideály, že k tomu někdo může dojít jako k něčemu, co je pro něj vhodné. Vymývání bych v tom neviděl.cudles píše: A zadne vyznani by mu v tom nemelo branit a pokud tomu tak nekde je,pak to pokladam za sektu a vymyvani mozku toho nejhrubsiho zrna
Ono to hlavně je po celém světě ve všech armádách, v magorech co lítaj venku a navíc často ozbrojený...cudles píše: Pořád mluvíš o zabíjení...to bylo hlavně v BUSHIDO,
®e někdo v japonsku vymyslel, jak trochu ochladit militaristický národ, neznamená to, že se pacifismus týká všech BU na celém světě.cudles píše: po transformaci do BUDO není pripárním cílem protivníka zabít![]()
Je to podle mě jen o míře pochopení a tolerance.cudles píše: ale nesouhlasím s tím. ... že ten člověk to nemá v hlavě v pořádku,a uz vubec nemluvě o té víře. a ja k tomu nikoho nenutím,jen říkám svůj názor![]()
Třeba tak, že rodinu nemá. To se třeba u mnichů nezřídka vidí.cudles píše: A zajímalo jak muže být někdo nepřímo zodpovědný za svou rodinu,atd,aby ji nebránil...vždyť to je už elementární zvířecí pud bránit svůj ,,rod´´
jox píše:Ono to hlavně je po celém světě ve všech armádách, v magorech co lítaj venku a navíc často ozbrojený...cudles píše: Pořád mluvíš o zabíjení...to bylo hlavně v BUSHIDO,®e někdo v japonsku vymyslel, jak trochu ochladit militaristický národ, neznamená to, že se pacifismus týká všech BU na celém světě.cudles píše: po transformaci do BUDO není pripárním cílem protivníka zabít
Je to podle mě jen o míře pochopení a tolerance.cudles píše: ale nesouhlasím s tím. ... že ten člověk to nemá v hlavě v pořádku,a uz vubec nemluvě o té víře. a ja k tomu nikoho nenutím,jen říkám svůj názor![]()
Třeba tak, že rodinu nemá. To se třeba u mnichů nezřídka vidí.cudles píše: A zajímalo jak muže být někdo nepřímo zodpovědný za svou rodinu,atd,aby ji nebránil...vždyť to je už elementární zvířecí pud bránit svůj ,,rod´´
jox píše:Podívej Luene, klidně si věř nějakému dobrákovi, co zná Ježíšovo jméno líp než jediný dobový literární pramen, pochybuje o schopnosti římského vojáka otestovat mrtvolu, a ví nejlíp jak se balsamuje tělo, klidně si jako malé děcko nevnímej zajímavosti variant prastaré literatury, věř si "badatelům", co si myslí, že ty věci v synagogách 7.stol.n.l. byly nějaké oltáře a vyvozují z toho henoteismus (nebo sis to možná popletl se 7.stol.př.n.l., kdy sice nebyly žádné synagogy, ale zato králové Judska opravdu na posvátných místech i v jeruzalémském chrámě uctívali jak Jahveho, tak Ištar/Aštartu/Asherah (toto jsi napsal správně), než mojžíšský monoteismus v židovství zvítězil), klidně si mysli, že křesťané mají nebo měli nějakou jednotnou doktrínu na to, jak je starý svět (určitou dobu se to u některých církvích/kulturách prosazovalo jako vůdčí znalost - a kdo vehementně prosazoval něco jiného a vyvozoval z toho náboženské důsledky, měl dost problémy; ale nedostalo se to pokud vím nikdy do křesťanské doktríny) a že si třeba i dnes myslí, že země je placatá.Je mi to tak trochu jedno.
Ale i kdyby země byla třeba trojúhelníková a žádný žid monoteista nikdy neexistoval, máš něco k tématu "Křesťan a BU", nejlépe "Může křesťan (křesťansky žijící) cvičit BU, a v sebeobraně, ve válce, nebo jako policista někoho zabít?"
TongPa píše:Jen by mě zajímalo, jestli špičky ve Vatikánu mají interní informace, jak to tehdy vlastně bylo, či ne...
VonHausAus píše:Luenovi: Při vší úctě, připadá mi, že na tom, co říkáš, je vidět špatný vliv populární literatury. Fakt chci mluvit věcně, neber to jako že se Tě snažím učitelovat.
Tak ad 1) Mezopotamské a ugaritské podklady v bibli jistě na několika místech stopově jsou. Ale někdo je teologicky zpracoval, vzal jejich látku a jejím prostřednictvím chtěl podat nějakou teologickou výpověď formou vyprávění, která právem dobře na lidi zabírá.
Je pravda, že monoteismus probojovávaly až aristokratické a kněžské společenské elity v Jeruzalémě 7. stol. př. n.l., které po sobě zanechaly souhlásky hebr. bible; náboženství normálních lidí bylo jiné (religionisticky, nikoli teologicky o izrael. náb.: M. S. Smith: The Early History of God. Jahweh and Other Deities in Ancient Israel; vyšlo prvně asi r. 2001 nebo 2002 v Oxford University Press). Přesto se monoteismus ujal. O jeho vnitřní vitalitě svědčí minimálně doba jeho trvání, a to jsme jen u vnějšího hlediska.
Ad 2) Katolické doktríně je možná dost jedno, jak si vědci ve svém diskurzu nakreslí, jak vznikl svět a člověk. Důležitá je spíš ta výpověď, že za vznikem a vznikáním světa stojí někdo osobní a že je to ten samý, kdo se k člověku - praseti zkaženému a sviňákovi hnusnému - vrátil v jiné roli zachránce a posvětitele (vykoupit někoho z otroctví je dost jasná metafora). Tvrdíme, že přijde ještě jednou, zase v jiné roli (k úvaze Matouš 25 - o tom jestli byl kdo křesťan nebo ne, se tu nic neříká).
Ad 3) Cyril a Metoděj: beru to tak, že šli do daleké země a něco tam rozjeli, čemu věřili. To neumí každý.
"Nehltejte vyprávěnky" - to mi připadá nekritické, nabroušené, proč by to měli být vyprávěnky (evangelium? dogmata? co se míní vyprávěnkami?).
Zpět na sebeobrana, streetfighting a reálný boj...
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků