Miro píše:dovol mi, prosim, aby som sa Ta tiez opytal dve otazocky:
1. Nespochybnujes ucenie tunajsich majstrov taijiquan, ale spochybnujes kvalitu vsetkych ich ziakov, ak Ti dobre rozumiem. Je to tak? Nezda sa Ti potom zvlastne, ze ti ucitelia (spominali sa tu konkretne Qin Mintang, Zhai Hua, Jiri Husek, Radek Kolar v oblasti taijiquan) nevychovali ani jedneho ziaka, ktory by vyhovoval Tvojim poziadavkam? Ako moze byt niekto skutocne dobrym ucitelom (co nespochybnujes) a nevychovat ani len jedneho skutocne dobreho ziaka (co spochybnujes)? Nevyplyva Ti z toho skor, ze ti ucitelia su zli ucitelia, ak nemaju ani jedneho ziaka, ktory by bol natolko dobry, aby vyhovoval Tvojim nazorom? Nechces sa tych ucitelov opytat, preco nedokazali vychovat ani jedneho dobreho studenta?
Asi se oba shodneme na tom, ze pro vyuku bojovych umeni (ale i obecne) jsou zapotreby tri zakladni veci - ucitel, zak a metodika. Ucitel vyuziva k predani svych vedomosti (ktere jsou predem dane) nastroj, ktery budu dale nazyvat metodika vyuky. Metodika (oproti znalostem ucitele) nemusi byt predem pevne dana a muze se (a mela by se) vyvijet a menit - podle okamzite potreby tak, aby co nejefektivneji pomohla k predani znalosti z ucitele na zaka. No, a na konce tu mame samotneho zaka. Zak prichazi do skoly s urcitym zamerem - chce ziskat vedomosti (teorie) a obohatit je o zkusenosti (praxe). Ucitel nemuze ovlivnit (v te dane chvili, kdy otvira skolu) zve znalosti (jak jsem jiz rekl - ty jsou predem dany) - pouze nabidne to, co momentalne je schopen naucit a co sam umi. Co je ale schopen ovlivnit je metodika, kterou pouzije pro svou vyuku. A nyni do tohoto procesu zapojime zaka. Zak ma zamer se naucit konkretni styl BU u nejakeho ucitele, ktery vyuziva nejakou metodiku. Zak k tomuto zameru dosel na zaklade nejakych informaci, ktere ho k danemu rozhodnuti dovedli. A protoze vsichni radi citujeme stare mistry, tak si dovolim poznamenat, ze jsem vychazel pri teto uvaze z praci "Sifu" Jana Amose Komenskeho, ktery se zaslouzil o rozpracovani obecne problematiky vyuky.
Moje uvaha (posleze potvrzena vlastni zkusenosti) se ubirala nasleujicim smerem - predstava o tom, jak se maji nektere (zejmena "vnitrni") styly Kung Fu u nas cvicit je velmi zkreslena (asi nejklasictejsi pohadku o bojovych umenich vubec, co znam). Takze zak prichazi do urcite skoly s touto deformovanou predstavou a chce se zacit ucit. Ucitel ma nyni na vyber nekolik moznosti. Prvni (a rekl bych asi nejserioznejsi) moznosti je to, ze zakovi ihned jeho predstavu rozmluvi a prakticky dolozi. To ma dva mozne dusledky: zak bud pochopi a prijme fakt, ze je vse jinak a zustane se u ucitele ucit, nebo dojde k dalsi pokrivene predstave - ze ucitel tomu nerozumi, protoze jeho vyuka je od vysnene pohadky na hony vzdalena a zak odchazi hledat zaslibenou zemi jinam. Druha moznost je, ze i pres to, ze ucitel ma "spravne" znalosti, dovednosti a zkusenosti, musi upravit metodiku tak, aby u nej alespon nejaci zaci zustali (v opacnem pripade muze skolu zavrit a muze se zacit zivit napriklad prodejem parku v rohliku). To lze oznacit za generovanou poptavku. Ucitel je vicemene nucen zacit ze zacatku uplatnovat takovou metodiku, aby si zaky udrzel (a byl schopen skolu udrzet v chodu a neumrel hladem). Takze zak dostane, po cem jeho srdicko touzi, nebot on vi, jak ma prece vyuka daneho stylu vypadat a jak se ma vyucovat. Pokud je ucitel seriozni (a nechce na druhou stranu umrit hlady), bude se snazit zakum otvirat oci postupne a ukazovat jim, jak to ve skutecnosti je. Je jasne, ze se bude opakovat stejna situace, jakou jsem popsal o par radku vys - urcita skupina zaku zustane a urcita skupina odejde. Posledni moznosti je, ze ucitel rezignuje a bude zaky ucit to, co se sami chteji ucit a jak se to chteji ucit.
Bohuzel, negativnim efektem tohoto procesu je fakt, ze existuji skoly, kde ucitel ma vsechny predpoklady zaky naucit "spravnou" latku, ale nemuze toho dosahnout. Pokud za nim prijde nejaky zak, ktery nema pohadkovou predstavu a primo se ucitele zepta, jak to doopravdy tedy je, tak asi dostane i pravdivou odpoved. Ucitel muze k tomuto zakovi posleze pristupovat jinak (a mimo jine s nim o tom muze i diskutovat). Ale zbyle zaky nemuze nutit, aby se sveho snu vzdali. Nejhorsi, co se muze stat, je pripad, pokud ucitel zakovi po nejake dobe ukaze pravdu a tento zak se rozhodne odejit (protoze se ucitel asi najednou zblaznil a mluvi z cesty) a otevrit si vlastni skolu a zacit ucit dle te vlastni (spravne) predstavy. Popripade si tento zak najde jineho ucitele, ktery ho bude (z ruznych, i kdyz ne treba zlych ci zamernych, duvodu, viz. vyse) dale podporovat a utvrzovat v jeho pohadce. Bohuzel u nas se da v nekterych pripadech mluvit jiz o druhe ci treti generaci takovychto "zasnenych" ucitelu, kteri byli pred tim zaky s velmi utkvelou pohadkovou ci detskou predstavou, ktere se nehodlali (ci nehodlaji) vzdat.
Takze tolik k problematice zpochybnovani ucitelu, zaku a metodiky. Ve finalni vyjadreni k otazce vyuky zminenych "vnitrnich" stylu je nasledujici:
Ma osobni zkusenost je takova, ze metodika vyuky techto stylu je u nas jina, nez ta, ktera je uplatnovana u techto stylu v Cine (nebo i v nekterych ne-cinskych skolach napriklad v USA a na Taiwanu). Vysledna kvalita Kung Fu zaku techto tuzemskych skol pak odpovida teto metodice. Nejedna se v jejich pripade o Kung Fu, ale o nastudovani divadelni verze hry jejich pohadky o Kung Fu.Miro píše:2. Tato tema je prilis komplikovana na jednoznacne odpovede, ale niektore jej casti su velmi jasne a jednoduche - napr. pre vazbu adjektivum + substantivum (bojovy letoun) je hlavnou charakteristikou substantivum, ktore je dalej charakterizovane adjektivom, teda bojovy letoun je predovsetkym letoun, to znamena nieco co lieta, a az potom je dalej charakterizovane ako nieco co lieta a pouziva sa v boji - a teda primarna funkcia bojoveho letounu je lietanie, nie bojovanie. Take jednoduche nevies?
Ale pripustme teoreticky, ze mas pravdu, ze bojove umenia su primarne o boji a ze v Cechach nie su ziadni studenti, ktori by dokazali aplikovat taijiquan ako bojove umenie v boji. Pripustme hypoteticky, ze je to tak. Otazka potom znie - co s tym? Preco sa o to tak vehementne zaujimas? Napada mi par teoretickych odpovedi:
a, Chces tych studentov zacat ucit "skutocne" bojove umenie...
b, Chces tym vlastne povedat, ze su menejcenni a mali by preto cvicit taijiquan bojovo...
c, Chces tym povedat, ze Ty si (alebo styl, ktory praktikujes, je) v Cechach lepsi kvoli realnemu uplatnenie v boji...
d, Alebo chces len tak diskutovat pretoze jednoducho si sam nedokazes domysliet suvislosti a dosledky...
Alebo je to nieco ine? Ak ano, co je to? Preco vlastne o tom "debatujes"?
Diky za Tvoje odpovede.
Miro
"Jezka v kleci" se slovicky nebudu komentovat. Je to pro mne prilis sofistikovany hlavolam. Obcas na nektere veci opravdu nedosahnu. Ale budu se priste snazit. Slibuju!
Me reakce na Tve teoreticke odpovedi ve Tve hypoteticke uvaze:
ad a) Ne
ad b) Ne
ad c) Ne
ad d) Ne
Takze ani jednou spravne, skoda

Priste by si se mel vic snazit pro zmenu zase Ty ...
Oduvodneni me diskuze na toto tema, vcetne navrhu jeji osnovy, nalzenes na
druhe strance teto bohate ilustrovane (diky luene) pohadkove knizky ...
JRup píše:Siu L.,
rámcově se mi to libí. Posunul bych to dál a v tom opravdu nemohu sloužit bo jsem „přespolní“. Jaká je tvá zkušenost z cvičenci těchto stylů z pražských škol? Zřejmě ses opřel o praktickou zkušenost z tvého okolí.
Cvičí se to u nás jinak než v Číně?
Je výsledek, tj. cvičenec, rozdílný?
J.
Doufam, ze jsem to ted rozvedl trochu vice. Muze se (pokud bude zajem) vyjadrit k metodice vyuky techto stylu v netuzemskych skolach
